17 maja 2012 r. w siedzibie MEN odbyło się drugie spotkanie Forum Rodziców. Głównymi tematami poruszanymi na spotkaniu były przepisy prawa oświatowego dotyczące działalności rodziców w szkole, a także założenia do projektu systemowego poświęconego wzmocnieniu roli rodziców w edukacji.
9 propozycji i celów przyszłego projektu systemowego
1. System szkolenia rad rodziców:
- Przeszkolenie trenerów w zakresie zagadnień związanych z funkcjonowaniem rodziców w szkole, metod aktywizacji rodziców i forów rodziców, inicjowania wymiany doświadczeń między radami.
- Inicjowanie powstawania i rozwoju forów rodziców na poziomie lokalnym, dzięki wsparciu trenerów, wykorzystaniu materiałów pomocniczych.
- Inicjowanie form wymiany doświadczeń - konferencje, seminaria.
- Przygotowanie materiałów pomocniczych obejmujących materiały szkoleniowe dla trenerów, dla rad rodziców itp.
2. System wzmacniający rolę rodziców w szkole:
- Badania potrzeb rodziców i nauczycieli - modelowanie efektywnych form współpracy opartych na celach.
- Wypracowanie standardów dotyczących partycypacji rodziców w życiu szkoły, w tym nowe prawo.
- Przeszkolenie środowiskowych liderów zmian - nauczyciele, rodzice, działacze lokalni, samorządowcy.
- Stworzenie wzorcowych szkół w każdym województwie np. ”szkoła samorządna”, które będą koordynować i upowszechniać program na swoim terenie poprzez swoich przeszkolonych trenerów.
3. Przykładowe działania w projekcie:
- Warsztaty plastyczne dla rodziców i dzieci.
- Rajdy samochodowe.
- Turniej piłkarski.
- Szkolenia dla rodziców typu: Szkoła dla rodziców i wychowawców.
- Redagowanie Gazety Zaangażowanych Rodziców.
4. Wsparcie rodziców w procesie edukacji i wychowania dziecka:
- szkolenia w zakresie praw przysługujących dzieciom i rodzicom, a także metod wychowawczych, w tym z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- stworzenie forum konsultacyjnego dla aktywnych członków Rad Rodziców, też do prezentacji dobrych praktyk,
- opracowanie materiałów informacyjnych dla członków RR,
- opracowanie kompleksowego programu rządowego, w tym systemu wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych, zainicjowanie kampanii informacyjnych o tematyce integracyjnej skierowanych do rodziców i nauczycieli szkół masowych,
- przygotowanie przez MEN albo przez organizacje posiadające doświadczenie na zlecenie MEN materiałów informacyjnych itp.
5. Czynne włączenie rodziców w „życie szkoły” - rola, kompetencje, integracja, konsultacje, standardy, prawo
1. Cele projektu:
- podniesienie wiedzy i świadomości rodziców o ich prawach i obowiązkach,
- wzmocnienie rodziców i nauczycieli w umiejętności komunikacji, zapobieganiu konfliktom, budowaniu wzajemnego zaufania w kontaktach z rodzicami.
2. Proponowane działania:
- obligatoryjne szkolenie dla rodziców 6- latków (pilotaż);
- przed każdym etapem edukacji spotkanie szkoleniowe dla rodziców;
- wspieranie działalności konsultantów społecznych (NGO) działające w obszarze współpracy rodzice i szkoła;
- organizacja szkoleń dla rodziców, dzielenie się dobrymi praktykami, organizacja ogólnopolskich konferencji dla przedstawicieli organizacji rodzicielskich.
6. Pilotaż modelu, w którym przedstawiciele edukacyjnych władz samorządowych, nauczyciele i rodzice z danej placówki edukacyjnej PARTYCYPACYJNIE wypracowują program pracy szkoły/klasy poczynając od diagnozy potrzeb uczniów, poprzez uwspólnioną wizję absolwenta przedszkola/szkoły. Ważnym elementem takiego modelu powinny być konsultacje wszystkich etapów pracy z uczniami.
7. Otwarty konkurs ofert na punkty konsultacyjne
- Ogłoszenie otwartego konkursu dla organizacji pozarządowych na prowadzenie Punktu Konsultacyjnego z zagwarantowaniem na ten cel środków finansowych (w wysokości ok. 120.000 zł. rocznie), zabezpieczających jego funkcjonowanie w okresie co najmniej dwóch lat.
- Zadaniem Punktu byłoby przede wszystkim służenie radom rodziców:
- pomocą przy opracowywaniu wszelkich dokumentów związanych z ich działalnością,
- pełnym serwisem porad w zakresie regulacji ustawowych dotyczących praw i obowiązków rodziców i rad rodziców na terenie szkoły,
- pomocą w budowaniu poprawnych relacji pomiędzy różnymi organami szkoły i instytucjami zewnętrznymi.
8. Zmniejszenie barier występujących w edukacji małych dzieci
- Podniesienie poziomu kreatywnego prowadzenia zajęć dla przedszkolaków wśród nauczycieli + TIK.
- Poprawa jakości współpracy między nauczycielami i rodzicami.
- Podniesienie kompetencji rodziców uczestniczących w projekcie.
- Podniesienie jakości prowadzonych zajęć dydaktyczno-wychowawczych (matematyka)
- Metody realizacji: program interdyscyplinarny, spotkania metodyczne z nauczycielami, kongres, konkurs dla nauczycieli, konsultacje naukowe, konferencja itp.
9. Podnoszenie wiedzy i kompetencji rodziców szkolnych
- Stworzenie warunków rozwoju kompetencji rodziców poza szkołą i nie tylko dla ich formalnej reprezentacji - rad rodziców.
- Wielotorowe wzmocnienie 6 obszarów uczestnictwa rodzica w życiu szkoły (rodzicielstwo, komunikacja, wolontariat, edukacja domowa, współudział w zarządzaniu szkołą, współpraca ze środowiskiem lokalnym).
10 propozycji zmian w prawie oświatowym
- Doprecyzowanie i rozszerzenie przepisów dotyczących Rad Rodziców i Rad Szkoły w ustawie o systemie oświaty w tym m.in. wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty zapisów umożliwiających radzie rodziców, mimo nieposiadania przez nią osobowości prawnej, dokonywania szeregu czynności prawnych niezbędnych do skutecznego działania na rzecz szkoły i polskiego systemu oświaty;
- Wprowadzenie do ustawy o systemie oświaty rozszerzonej kadencyjności rady rodziców (2-3 lata)
- Zwiększenie liczby przedstawicieli rodziców w konkursach na dyrektora szkoły.
- Wprowadzenie zmian w systemie nadzoru pedagogicznego dotyczących oceny pracy szkoły w obszarze współpracy z rodzicami - niezbędne jest zapisanie tego obszaru jako jeden z priorytetów.
- Wprowadzenie w ustawie o systemie oświaty zapisów umożliwiających kuratorom oświaty, jednostkom samorządu terytorialnego i Radzie Ministrów tworzenie programów związanych ze szkoleniem rodziców i rad rodziców w zakresie ich praw i obowiązków na terenie szkoły, przy wykorzystaniu na ten cel środków publicznych
- Włączenie do programów kształcenia podyplomowego kadr oświatowych zagadnień funkcjonowania rad rodziców oraz aktywizowania rodziców.
- Wprowadzenie do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli zapisów umożliwiających publicznym ośrodkom doskonalenia nauczycieli: prowadzenie, finansowanych ze środków budżetowych, programów i szkoleń skierowanych do rodziców i rad rodziców
- Wprowadzenie tematyki dotyczącej niepełnosprawności, integracji i praw człowieka do programów kształcenia nauczycieli oraz opracowanie rządowego programu wsparcia dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin.
- Powstanie miejsc, gdzie rodzice mieliby możliwość poszerzania wiedzy ogólnej: pedagogicznej i psychologicznej w obszarze wychowania - pozaszkolna forma edukacji rodziców - „Kawiarenka dla rodziców”
- Działania na rzecz rodziców = działania na rzecz dzieci - umożliwienie udziału w projektach nie tylko nauczycielom i uczniom, ale też rodzicom.
Oczekiwane rezultaty wdrożenia projektu
-
Wzrost kompetencji rodziców/rad rodziców oraz uczniów/samorządów uczniowskich w zakresie wzajemnej współpracy - wyraźne zmiany w atmosferze i klimacie organizacyjnym szkoły;
-
Wzrost wiedzy uczestników projektu w zakresie ich praw i obowiązków w szkole, a także wzrost znajomości dobrych praktyk (inspiracja do działań);
-
Wypracowane praktyczne i prawne rekomendacje dotyczące działalności rad rodziców i samorządów uczniowskich - poradniki oraz serwisy internetowe.
Źródło informacji