Standardy zatrudniania specjalistów – wytyczne do tworzenia arkusza organizacyjnego

Data publikacji: 14 kwietnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Standardy zatrudniania specjalistów – wytyczne do tworzenia arkusza organizacyjnego

Najprawdopodobniej już w maju 2022 r. uchwalone zostaną standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów. Aktualnie ustawa regulująca te kwestie jest już w Senacie. To oznacza konieczność dostosowania arkusza organizacyjnego do nowych wymogów.

Standardy zatrudniania specjalistów – gdzie będą obowiązywały

Przede wszystkim w nowych przepisach wprowadzono minimalną łączną liczbę specjalistów, którą musi zapewnić dyrektor danej publicznej i niepublicznej szkoły. Chodzi tu o:

  • pedagogów,
  • pedagogów specjalnych,
  • psychologów,
  • logopedów,
  • terapeutów pedagogicznych.
Wymogi obejmą publiczne i niepubliczne:
  • przedszkola niebędące przedszkolami specjalnymi,
  • szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące, technika oraz branżowe szkoły I stopnia, które nie są szkołami specjalnymi,
  • szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
  • zespoły, w skład których wchodzą wymienione wyżej przedszkola lub szkoły.

Standardy zatrudniania specjalistów w 2 etapach

Liczba etatów specjalistów będzie zależeć od liczby dzieci (uczniów) w danej placówce. Zależności będą przedstawiały się następująco:

Liczba dzieci (uczniów)

Liczba etatów do 31 sierpnia 2024 r.

Liczba etatów od 1 września 2024 r.

od 101

1,5 etatu + 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów

2 etaty + 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów

51 - 100

1

1,5

41 - 50

0,5

1

31 - 40

0,8

21 - 30

0,25

0,6

11 - 20

0,4

1 - 10

0,25

Nowe stanowisko – pedagog specjalny

W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych zostanie utworzone nowe stanowisko - pedagog specjalny. Szczegółowe zasady funkcjonowania na tym stanowisku, w tym zakres zadań zostaną doprecyzowane w rozporządzeniach:

  • szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli,
  • zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  • wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.

10 wskazówek w tworzeniu arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2022/2023

Wobec tego, że nowe standardy mają obowiązywać już w kolejnym roku szkolnym, dyrektorzy muszą uwzględnić je w arkuszach organizacyjnych. Jeżeli nie zdążyli tego zrobić, to konieczne będzie ich aneksowanie. Resort edukacji radzi zastosować się następujących wskazówek:

  1. Minimalna łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów powinna zostać określona zgodnie z wartościami przewidzianymi na okres przejściowy do 31 sierpnia 2024 r.
  2. Łączną liczbę etatów nauczycieli specjalistów oblicza się jako sumę ilorazów, w których dzielną jest suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i liczby przydzielonych godzin ponadwymiarowych w ramach pracy na tym stanowisku, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz.
  3. W przedszkolach i szkołach, do których uczęszcza więcej niż 50 dzieci lub uczniów, wymiar etatów pedagoga specjalnego oraz psychologa nie może być niższy niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów określonej w standardach. Tym samym etaty psychologa i pedagoga specjalnego muszą stanowić co najmniej połowę łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów określonej w standardach;
  4. Do łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów nie wlicza się etatów nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, jak również etatów doradców zawodowych.
  5. W przypadku nauczyciela, który uzupełnia tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy karta nauczyciela, liczba godzin zajęć realizowanych w ramach tego stosunku pracy na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego jest uwzględniana w łącznej liczbie etatów nauczycieli specjalistów w każdym przedszkolu, szkole lub zespole, w którym nauczyciel realizuje te zajęcia, odpowiednio do realizowanego w tym przedszkolu, szkole lub zespole części tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin tych zajęć.
  6. W przypadku przedszkoli, szkół lub placówek połączonych w zespół zawierający co najmniej jedno wymienione przedszkole lub szkołę do liczby dzieci lub uczniów będącej podstawą do obliczenia wymaganej minimalnej łącznej liczby nauczycieli specjalistów wlicza się wyłącznie dzieci uczęszczające do wymienionych przedszkoli oraz uczniów wymienionych szkół wchodzących w skład zespołu.
  7. W przypadku szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, do liczby dzieci lub uczniów wlicza się także dzieci uczęszczające do oddziału przedszkolnego.
  8. W przypadku szkoły podstawowej, której jest podporządkowana szkoła filialna, o której mowa w art. 95 ust. 3 ustawy prawo oświatowe, do liczby uczniów wlicza się także uczniów szkoły filialnej.
  9. Liczba dzieci lub uczniów przypadających na jeden etat nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w wymienionych przedszkolach, szkołach i zespołach prowadzonych przez dany organ prowadzący nie może być wyższa niż średnia arytmetyczna liczby dzieci lub uczniów przypadających na jeden etat nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolach, szkołach i zespołach, o których mowa w ust. 1, prowadzonych przez ten organ prowadzący, według stanu na 30 września 2021 r. I 30 września 2020 r.
  10. Liczbę dzieci i uczniów będącą podstawą określania łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów oblicza się według stanu na 1 września danego roku szkolnego. Określając niezbędny wymiar nauczycieli specjalistów w projekcie arkusza organizacji, należy brać pod uwagę przewidywaną liczbę dzieci lub uczniów na 1 września. W przypadku zmiany liczby uczniów po zatwierdzeniu arkusza organizacji, która wpłynie na wysokość określonych standardów zatrudniania specjalistów, należy dokonać odpowiedniej zmiany w arkuszu organizacji (aneks).

Źródło:

  • Strona internetowa MEiN (www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka).
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql