Podniesienie jakości sprawdzania i przeprowadzania egzaminów, systemów informatycznych wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminów oraz gromadzenia danych w bazie SIO – to główne zmiany wprowadzone ostatnią ustawą o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Sprawdzamy, co jeszcze się zmienia w przepisach oświatowych pod koniec 2024 r.
Najważniejsze zmiany w przepisach oświatowych 2024 wprowadzone ustawą z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw dotyczą:
Egzaminów ósmoklasisty, maturalnych oraz zawodowych:
1) Brak wymogu uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym – przedłużono na trzy kolejne lata szkolne (2024/2025–2026/2027).
2) Wprowadzenie egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej jako osób biorących udział w egzaminach zewnętrznych.
3) Rozszerzenie procedury przekazywania uczniowi informacji o zamiarze unieważnienia egzaminu z danego przedmiotu w części pisemnej oraz informacji o unieważnieniu – dyrektor OKE będzie przekazywał informacje w tych sprawach również za pośrednictwem dyrektora szkoły.
4) Możliwość wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego.
5) Możliwość zapewnienia obecności i pomocy w czasie egzaminu nauczyciela wspomagającego lub specjalisty – zarówno pomoc w czytaniu lub pisaniu, czy też w obsłudze sprzętu specjalistycznego, aplikacji mobilnej służącej do monitorowania stanu zdrowia.
6) Możliwość wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego na egzaminie maturalnym jako przedmiotu obowiązkowego, niezależnie od tego, jakiego języka absolwent uczył się w szkole.
7) Możliwość przeprowadzenia egzaminów zawodowych z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminów zawodowych, także w części praktycznej egzaminu zawodowego.
8) Skrócenie terminu na wgląd do pracy egzaminacyjnej na egzaminie zawodowym (z 6 do 3 miesięcy).
Systemu Informacji Oświatowej:
9) Rozszerzenie zakresu danych dziedzinowych ucznia gromadzonych w SIO o datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz związanych z wczesnym wspomaganiem rozwoju i kształceniem specjalnym.
10) Uregulowanie systemów teleinformatycznych wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: w SIOEO są gromadzone i przetwarzane dane dotyczące egzaminu ósmoklasisty, maturalnego i egzaminów eksternistycznych, natomiast w SIOEZ są gromadzone i przetwarzane dane dotyczące egzaminu zawodowego i egzaminu eksternistycznego zawodowego.
11) Dookreślenie, że dane dziedzinowe w związku z nauką ucznia w szkole obejmują informację, jakiego języka obcego uczeń się uczy, a w przypadku ucznia oddziału dwujęzycznego – jaki język obcy jest drugim językiem nauczania.
12) Uzupełnienie, że w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) będą gromadzone dane identyfikacyjne takie jak adres siedziby szkoły lub placówki oświatowej, adresy innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, adresy miejsc innych niż szkoła, w których jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny, oraz numer telefonu, numer faksu, adres poczty elektronicznej i strony internetowej.
Programów nauczania:
13) Wprowadzenie wymogu oznaczania w programie nauczania dopuszczonym do użytku w szkole treści nauczania wykraczających poza zakres ustalony w podstawie programowej. Obowiązkowe będzie wyraźne zaznaczenie tych treści w programie nauczania.
Podręczników:
14) Wprowadzenie obowiązku zapewnienia cyfrowych form podręczników w postaci papierowej w przypadku wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Uczeń ma mieć dostęp do podręcznika w obu postaciach – papierowej i cyfrowej.
15) Wyłączenie możliwości opracowania podręcznika w sposób repetycyjny i podporządkowany wyłącznie nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań egzaminacyjnych.
Eksperymentu pedagogicznego:
16) Zgodę na prowadzenie w szkole eksperymentu pedagogicznego będzie wydawał kurator oświaty. Natomiast prowadzenie eksperymentu dotyczącego zawodu będzie wymagało zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w szkole artystycznej – ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Egzaminów klasyfikacyjnych przy zmianie szkoły:
17) Umożliwienie przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych dla uczniów przechodzących ze szkoły danego typu do innej szkoły tego samego typu.
Dofinansowania z Funduszu Pracy:
18) Zmiana zasad i sposobu określenia kwoty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników: pracodawca ma otrzymywać 75% kwoty dofinansowania za 36 miesięcy nauki zawodu u pracodawcy i przystąpienie pracownika do egzaminu zawodowego lub czeladniczego, a także 25% kwoty dofinansowania za zdany egzamin.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń