W celu zwiększenie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach, ograniczanie zjawiska agresji rówieśniczej, uczenia tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka został powołany Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki. Został nim sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Analiza przepisów i propozycje nowych rozwiązań prawnych leżą w kompetencjach pełnomocnika
Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw. Korzystając z tego uprawnienia, przygotowano rozporządzenie, które ustanawia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki.
Do zadań Pełnomocnika należy:
- analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w szczególności przepisów prawa i rozwiązań dotyczących wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny;
- analiza propozycji zgłaszanych przy „Okrągłym stole” edukacyjnym w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki;
- przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w tym projektów programów rządowych w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki oraz profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Pełnomocnik może wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej opracowane przez siebie projekty dokumentów rządowych, wynikające z zakresu jego działania.
Rozporządzenie weszło w życie 28 czerwca 2019 r.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 26 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki wraz z uzasadnieniem (Dz.U. z 2019 r., poz. 1194).
Opracowanie: Anna Trochimiuk