Pomoc dla uczniów i szkół z terenów powodziowych – specustawa wchodzi w życie

Data publikacji: 7 października 2024 r.
Poleć znajomemu
Pomoc dla uczniów i szkół z terenów powodziowych – specustawa wchodzi w życie

W życie weszła specustawa powodziowa, która wprowadziła rozwiązania dotyczące walki ze skutkami powodzi m.in. dla szkół i uczniów. Dotyczą one m.in. przyznawania zasiłku losowego, uproszczenia procedur tworzenia tymczasowych lokalizacji szkół oraz zniesienia ograniczenia liczby uczniów w klasach. Sprawdzamy, jakie rozwiązania wprowadziła specustawa powodziowa.

Najważniejsze rozwiązania dla oświaty w specustawie powodziowej

Zasiłek losowy na zaspokojenie potrzeb edukacyjnych

Jednorazowo zasiłek losowy na cele edukacyjne wypłacany jest w kwocie 1000 zł, niezależnie od dochodów. Decyzję o przyznaniu zasiłku wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta – niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia wpłynięcia wniosku do organu. Do wniosku wnioskodawca dołącza oświadczenie, że w wyniku powodzi doznał szkody majątkowej wraz z określeniem jej wartości, nie ubiegał się o zasiłek losowy na terenie innej gminy oraz że wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku. Zasiłek nie podlega zwrotowi.

UWAGA! Dodatkowe informacje na temat wypłaty zasiłku losowego oraz wzór wniosku zawiera rozporządzenie ME z 4 października 2024 r. w sprawie trybu wypłaty i szczegółowego trybu zwrotu zasiłku losowego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1481).

Tymczasowe lokalizacje szkół i przedszkoli

W latach szkolnych 2024/2025 i 2025/2026, w celu zapewnienia warunków do usunięcia skutków szkód w budynkach, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego oraz szkół i placówek, powstałych w wyniku powodzi, mogą być:

1) tworzone tymczasowe lokalizacje prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, podporządkowane organizacyjnie odpowiednio przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole albo placówce;

2) wyznaczone tymczasowe siedziby przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki.

Tymczasowa lokalizacja lub tymczasowa siedziba mogą funkcjonować nie dłużej niż do 31 sierpnia 2026 r. Utworzenie ich następuje w drodze zarządzenia odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty. Opinię kurator oświaty wydaje w terminie 3 dni roboczych.

Usprawiedliwianie nieobecności młodocianych pracowników

W roku szkolnym 2024/2025 w okresie czasowego ograniczenia lub czasowego zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty na terenach, na których wystąpiła powódź, pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, okres wynikający z tego czasowego ograniczenia lub zawieszenia, wlicza się do okresu, za który przysługuje dofinansowanie. Niemożność świadczenia pracy młodocianych pracowników w związku z powodzią stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności młodocianego pracownika w pracy i zaliczenia mu tego okresu do okresu przygotowania zawodowego u pracodawcy.

Zniesienie ograniczenia liczby uczniów w klasach na terenach powodziowych

 

Do 31 sierpnia 2025 r. w przedszkolu lub szkole podstawowej, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, liczba dzieci lub uczniów w oddziale może być wyższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ustawy Prawo oświatowe.

Przepisy obowiązują od 5 października br.
  • Ustawa z 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1473).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z 4 października 2024 r. w sprawie trybu wypłaty i szczegółowego trybu zwrotu zasiłku losowego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1481).
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql