Jak prawnie zlikwidować funkcjonowanie monitoringu w szkole

Jak prawnie zlikwidować funkcjonowanie monitoringu w szkole

Likwidacja monitoringu powinna przebiegać w takim samym trybie jak jego utworzenie. Powinno więc to nastąpić na podstawie zarządzenia dyrektora podjętego w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim. Sprawdzamy szczegóły!

Wprowadzenie monitoringu – po spełnieniu podstawowych wymagań

Zasady stosowania dozwolonego monitoringu w szkołach, przedszkolach i placówkach określają regulacje ustawy Prawo oświatowe. Stosownie do regulacji art. 108a ust. 1 tej ustawy, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia, dyrektor szkoły lub placówki, w uzgodnieniu z organem prowadzącym oraz po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, może wprowadzić szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring).

Przepis ten wyraźnie zatem wskazuje, że to dyrektor szkoły lub placówki jest upoważniony do wprowadzenia monitoringu. Przy czym przez monitoring należy rozumieć wyłącznie środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu. Przepis ten nie obejmuje możliwość instalowania urządzeń rejestrujących wyłącznie dźwięk. Wprowadzenie monitoringu jest obwarowane szeregiem warunków, jakie musi spełnić dyrektor, aby tego rodzaju środki techniczne zastosować, do których to warunków należy m. in. konsultacja z radą rodziców. 

Nie można monitorować wszystkich pomieszczeń szkoły

Nawet jednak po spełnieniu wszystkich wymienionych warunków formalnych monitoring nie może być prowadzony w sposób dowolny, lecz z uwzględnieniem dalszych regulacji art. 109a ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z ust. 3 tej regulacji monitoring nie obejmuje pomieszczeń:

  • w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,

  • w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna, pomieszczeń

  • przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników,

  • sanitarnohigienicznych,

  • gabinetu profilaktyki zdrowotnej,

  • szatni i przebieralni,

chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu określonego w ust. 1 i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Zgodnie z kolei z ust. 2 monitoring nie powinien stanowić środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników szkoły lub placówki. 

Przepisy nie określają zasad likwidacji monitoringu

Podkreślić natomiast należy, że cytowana regulacja nie określa zasad likwidacji monitoringu w szkole. Co za tym idzie, likwidacja ta powinna nastąpić w tym samym trybie, w jakim nastąpiło jego wprowadzenie.

Likwidacja monitoringu:
  • na podstawie zarządzenia dyrektora podjętego w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę lub placówkę,
  • po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
Michał Łyszczarz

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql