Szkoła może zorganizować wczesne wspomaganie w porozumieniu z organem prowadzącym. Zatem musi zgłosić zamiar prowadzenia takich zajęć, zgodnie ze statutem. Wiąże się to bowiem ze zwiększeniem liczby godzin nauczycieli. Powołanie zespołu powinno się odbyć w trybie zarządzenia dyrektora.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art. 127 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe, jeżeli:
zatrudniają kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 Karty Nauczyciela, oraz
dysponują pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, zgodnie z § 6 ust. 4 i 5, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci
(§ 2 rozporządzenia w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju).
W szkołach podstawowych mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną (art. 127 ust. 5 i 6 ustawy Prawo oświatowe). Zasady organizacji wczesnego wspomagania rozwoju powinny być określone w statucie szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy).
Zarządzenie dyrektora stanowi szczegółowe wytyczne dotyczące postepowania w konkretnej sprawie. Zespół w związku z organizacją zajęć WWR powinien być powołany zarządzeniem dyrektora, zgodnie z podstawą do działania w tym zakresie określoną w statucie szkoły.