Wgląd rodziców do tematów zajęć w dzienniku elektronicznym – czy jest możliwy

Bożena Winczewska
Data publikacji: 22 czerwca 2023 r.
Poleć znajomemu
Wgląd rodziców do tematów zajęć w dzienniku elektronicznym – czy jest możliwy

Dziennik lekcyjny prowadzony w postaci papierowej lub elektronicznej jest dokumentem i jako taki podlega udostępnieniu, gdyż stanowi informację publiczną. Decydujące w tej kwestii są treść i charakter danych, a nie nazwa dokumentu. Jeśli szkoła posiada dokument będący przedmiotem wniosku o udostępnienie informacji publicznej, to dyrektor szkoły ma obowiązek udostępnienia posiadanej informacji w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem.

Udostępnienie tematów w ramach informacji publicznej

Prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje każdemu, więc także rodzicom uczniów. Do udostępniania informacji publicznej obowiązane są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne. Do udostępniania informacji publicznej zobligowane są również szkoły będące w posiadaniu takich informacji. Udostępnieniu podlega informacja publiczna o danych publicznych, w tym: treść i postać dokumentów urzędowych. Informacją publiczną jest zarówno treść dokumentów wytworzonych przez organ administracji publicznej, jak i takich, którymi podmiot posługuje się w swojej działalności, używając ich do zrealizowania powierzonych prawem zadań. Jednym z dokumentów, obowiązkowo prowadzonych w szkole jest dziennik lekcyjny.

Podstawą do udostępnienia rodzicom, na ich wniosek, stron dziennika elektronicznego z tematami zajęć stanowią przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z nimi:

  • dyrektor szkoły jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji publicznej (art. 4 ust. 1 ww. ustawy),
  • przedmiotem informacji publicznej jest treść i postać dokumentów urzędowych (art. 1 związku z art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy),
  • udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (art. 13 i art. 14 ww. ustawy).

Wniosek do dyrektora nie wymaga uzasadnienia faktycznego czy prawnego

W dzienniku lekcyjnym prowadzonym przez szkołę dla dzieci i młodzieży powinny być na bieżąco wpisywane tematy zajęć edukacyjnych przeprowadzonych przez nauczycieli. Przeprowadzenie tych zajęć nauczyciel potwierdza podpisem. W przypadku prowadzenia dzienników wyłącznie w postaci elektronicznej, wpisanie przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym tematu zajęć jest równoznaczne z potwierdzeniem przez nauczyciela przeprowadzenia tych zajęć (§ 21 ust. 5 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r.). Zgodnie z przepisami dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez szkołę dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją (§ 26 ww. rozporządzenia).

Wniosek o udzielenie informacji publicznej może przybrać każdą formę, o ile wynika z niego w sposób jasny, co jest jego przedmiotem. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona we wskazanym terminie, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

Dziennik lekcyjny jest dokumentem, a strony z tematami podlegają udostępnieniu

W sprawie udostępnienia rodzicom informacji w postaci stron z tematami z dziennika lekcyjnego wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który w wyroku z 28 czerwca 2016 r. orzekł, że:

  • „Dziennik lekcyjny jest dokumentem i w zakresie prezentacji stron z tematami zajęć lekcyjnych podlega udostępnieniu, gdyż stanowi informację publiczną”. Informacja, o udostępnienie której wystąpili rodzice mieści się w katalogu informacji publicznych.
Realizacja przez dyrektora zobowiązania do udostępnienia informacji publicznej nie wymaga zasięgania opinii innych organów szkoły. Zajmowanie przez radę pedagogiczną stanowiska w tej sprawie nie należy do jej kompetencji (art. 70 UPO).
Źródło:
  • Wyrok WSA w Gliwicach z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt IV SAB/Gl 79/16).
Bożena Winczewska

Powiązane porady i dokumenty

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql