To dyrektor określa potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego
Przed każdym nowym rokiem szkolnym dyrektor musi określić potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego.
Dyrektor powinien tu uwzględniać następujące kryteria:
- wyniki nadzoru pedagogicznego;
- wyniki odpowiednio egzaminu ósmoklasisty, egzaminu zawodowego lub egzaminu maturalnego;
- zadania związane z realizacją podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego;
- wymagania wobec szkół i placówek, określone w rozporządzeniu MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek;
- wnioski nauczycieli o dofinansowanie kosztów, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, lub opłat, o których mowa w § 2 pkt 3, o których dofinasowanie ubiega się nauczyciel.
(§ 3 ust. 1 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe).
Decyzja zależy od dyrektora
Dyrektor nie ma jednak obowiązku kierowania nauczycieli na określone formy kształcenia na każde ich żądanie. Decyzja w tym zakresie jest uznaniowa.
Złożenie przez nauczyciela wniosku nie rodzi obowiązku skierowania po stronie dyrektora.
Uzasadnieniem odmowy może być argument, że doskonalenie we wskazanym przez nauczyciela kierunku nie jest konieczne w świetle wyników nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminów czy zadań szkoły związanych z realizacją podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Przykład Nauczyciel złożył wniosek o skierowanie na studia podyplomowe w celu uzyskania kwalifikacji do nauczania drugiego przedmiotu. Dyrektor nie ma obowiązku skierowania nauczyciela na studia podyplomowe. Należy przy okazji podkreślić, że skierowanie na studia podyplomowe daje określone uprawnienia pracownicze związane z podnoszeniem kwalifikacji.
dr Dariusz Dwojewski