MEN: Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

Data publikacji: 13 lipca 2021 r.
Poleć znajomemu
MEN: Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

W roku szkolnym  2021/2022 podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa obejmą m.in. edukację ekologiczną, patriotyczną i historyczną oraz wsparcie psychologiczno – pedagogiczne dla uczniów. Sprawdź, jakie zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego będą realizować kuratorzy oświaty w zakresie kontroli w poszczególnych placówkach.

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

  1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnychwychowanie do życia w rodzinieoraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.

  2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

  4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

  5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.

  6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty 2021/2022

W ZAKRESIE KONTROLI

(placówka)

(zakres)

Publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe

„Przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw”

Szkoły specjalne podstawowe i ponadpodstawowe, w tym zorganizowane w placówkach wskazanych w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe

„Organizacja kształcenia i wsparcia dla uczniów objętych kształceniem specjalnym w szkołach specjalnych”

Przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego

„Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”

Publiczne szkoły podstawowe, prowadzane przez jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których podjęto zamiar likwidacji w roku 2020, 2021 lub 2022

„Zgodność z prawem procesu rekrutacji, przyjmowania i przenoszenia uczniów do innej szkoły w latach 2019-2021 oraz arkuszy organizacji pracy szkoły”

Szkoły ponadpodstawowe

„Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych”

Niepubliczne szkoły policealne prowadzące kształcenie w zawodach z branży opieki zdrowotnej

„Zgodność z przepisami prawa organizacji kształcenia zawodowego w branży opieki zdrowotnej”

Szkoły i placówki prowadzące kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych

„Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych”.

Opracowanie: Anna Trochimiuk

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql