MEN przygotowało odpowiedzi na pytania dotyczące zajęć wspomagających

Data publikacji: 21 czerwca 2021 r.
Poleć znajomemu
MEN przygotowało odpowiedzi na pytania dotyczące zajęć wspomagających

Zbliża się termin składania wniosków o organizację zajęć wspomagających na kolejny rok szkolny (wnioski do 25 czerwca br.). W związku z tym resort edukacji opublikował na swojej stronie najczęściej pojawiające się pytania i odpowiedzi dotyczące organizacji tych zajęć.

Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole – pytania i odpowiedzi

  1. W jakich szkołach mogą być realizowane zajęcia wspomagające uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego?

Zajęcia wspomagające mogą być organizowane w szkołach:

  • podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV-VIII tych szkół,

  • ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas tych szkół,

  • artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas szkół artystycznych odpowiadających klasom IV-VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego.

  1. Kto decyduje o wykorzystaniu i organizacji godzin tych zajęć dla uczniów?

Decyzja o wykorzystaniu i organizacji zajęć należy do dyrektora szkoły, który w uzgodnieniu z radą pedagogiczną ustala przedmiot lub przedmioty, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów wszystkich oddziałów oraz możliwości organizacyjne szkoły. Dyrektor decyduje również o powierzeniu realizacji zajęć wspomagających nauczycielom zatrudnionym w szkole.

  1. Czy zajęcia wspomagające mogą myć prowadzone w formie zdalnej?

Nie, zajęcia wspomagające muszą być prowadzone w bezpośrednim kontakcie z uczniami (nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość). Również w przypadku uczniów, którzy spełniają obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 37 ustawy Prawo Oświatowe, zajęcia wspomagające muszą być prowadzone w szkole. 

  1. Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć wspomagających?  

Maksymalna liczba godzin zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie od 31 maja 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. nie może przekroczyć iloczynu liczby oddziałów szkolnych, wynikającej z danych SIO, według stanu na dzień 31 marca 2021 r., i 10 godzin zajęć wspomagających (z tym że w przypadku szkoły podstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej do liczby oddziałów nie wlicza się oddziałów klas I-III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom I-III szkoły podstawowej). Podając planowaną liczbę zajęć wspomagających należy brać pod uwagę oddziały podstawowe (według stanu na 31 marca tego roku), czyli oddziały klas, w których realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego / podstawa programowa kształcenia w zawodach. 

Organizowanie nauczania w klasach łączonych w szkole podstawowej, jak również liczba uczniów w klasach - nie mają wpływu na sposób ustalenia przysługującej szkole maksymalnej liczby godzin zajęć wspomagających. 

Przykład 1
W publicznej szkole podstawowej (według stanu na 31 marca br.) jest po jednym oddziale klas IV-VIII
  • dyrektor szkoły składa do organu wykonawczego JST - informację, w której może zaplanować organizację do 50 godzin zajęć wspomagających (5 oddziałów x 10 godzin przeliczeniowo na oddział). 
Przykład 2
W publicznej szkole podstawowej jest 30 uczniów klas IV-VIII, łączone są klasy IV-V oraz VI-VII, a w przypadku klasy VIII tylko zajęcia WF są prowadzone w klasach łączonych 
  • dyrektor szkoły składa informację, w której może zaplanować organizację zajęć wspomagających w wymiarze nie przekraczającym 50 godzin (5 oddziałów x 10 godzin). 

Pozostałe pytania:

  1. W jakich szkołach nie organizuje się zajęć wspomagających?

  2. Czy zajęcia wspomagające organizuje się dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych?

  3. Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające dla uczniów?

  4. Czy są przedmioty „priorytetowe” w ramach tych działań?

  5. Czy można nie obejmować zajęciami wspomagającymi klas IV-VI, a pulę przeznaczyć na klasy VII-VIII? 

  6. W jaki sposób dyrektor szkoły informuje rodziców uczniów o możliwości uczestnictwa w zajęciach wspomagających? 

  7. Czy wymaga jest pisemna forma deklaracji uczestnictwa ucznia w organizowanych w szkole zajęciach wspomagających z danego przedmiotu lub przedmiotów?

  8. Jak zaplanować organizację zajęć wspomagających w szkole podstawowej, w której nauczanie jest organizowane w klasach łączonych?

  9. Czy liczba uczniów w oddziałach, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające ma wpływ na przysługującą szkole liczbę godzin zajęć wspomagających?

  10. Czy liczba uczniów w oddziałach, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające ma wpływ na organizację zajęć wspomagających?  

  11. Czy zmiany w liczbie oddziałów, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające między rokiem szkolnym 2020/2021 a rokiem szkolnym 2021/2022, mają wpływ na przysługującą szkole liczbę godzin zajęć wspomagających?  

  12. Czy zmiany w liczbie uczniów, dla których mogą być organizowane zajęcia wspomagające między rokiem szkolnym 2020/2021 a rokiem szkolnym 2021/2022, mają wpływu na organizację zajęć wspomagających?  

Wszystkie odpowiedzi dotyczące zajęć wspomagających można sprawdzić na stronie MEN tutaj>>
Źródło:
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql