W tym roku szkolnym od 6 do 8 grudnia szkoły mogą przeprowadzić próbne matury. Nie każda szkoła musi się jednak na takie testy zdecydować. Jeśli jednak przeprowadzi próbną maturę, to należy pamiętać o prawidłowym podejściu do oceniania. Sprawdzamy szczegóły!
Testy diagnostyczne (próbna matura) wg harmonogramu
Zainteresowane szkoły będą mogły przeprowadzić testy diagnostyczne od 6 do 8 grudnia br.:
-
6 grudnia br. (środa) godz. 9:00 – język polski na poziomie podstawowym (240 minut)
-
7 grudnia br. (czwartek) godz. 9:00 – matematyka na poziomie podstawowym (180 minut)
-
8 grudnia br. (piątek) godz. 9:00 – języki obce nowożytne na poziomie podstawowym, tj. język angielski, język francuski, język hiszpański, język niemiecki, język rosyjski, język włoski (120 minut).
Materiały obejmą arkusze w wersji standardowej, jak i dostosowane do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dla uczniów z niepełnosprawnościami.
Dobrowolne przeprowadzenie testu diagnostycznego
Decyzja szkoły o przeprowadzeniu testu wiąże się ze zorganizowaniem go w warunkach podobnych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu. Należy więc wziąć pod uwagę m.in.:
- godzinę rozpoczęcia pracy z arkuszem egzaminacyjnym,
- samodzielne rozwiązywanie zadań przez uczniów,
- zaznaczanie odpowiedzi na karcie odpowiedzi.
Nie ocena a informacja zwrotna
Proszę pamiętać, że wyniki próbnej matury powinny być jedynie w celach informacyjnych. Jak podkreśla Centralna Komisja Egzaminacyjna:
- za nieuzasadnione uważa wystawianie ocen wyrażonych liczbą lub literą (w ramach oceniania bieżącego) na podstawie wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów uzyskanych. Niezbędne jest przekazanie każdemu uczniowi wartościowej informacji zwrotnej poprzez wskazanie, co robi dobrze, a co wymaga poprawy. Wyniki badania diagnostycznego mogą również służyć nauczycielom do zidentyfikowania zakresu wiadomości i umiejętności, które wymagają szczególnej uwagi.
Arkusze egzaminacyjne będą zawierały całość wymagań egzaminacyjnych, dlatego też należy poinformować uczniów, że niektórych zadań mogą nie być w stanie rozwiązać poprawnie, ponieważ dany zakres materiału mógł być jeszcze nie omawiany w szkole.
Opracowanie: Monika Fidler