Zajęcia online – czy możliwe dla ucznia na zwolnieniu

Bożena Winczewska
Data publikacji: 16 stycznia 2023 r.
Poleć znajomemu
Zajęcia online – czy możliwe dla ucznia na zwolnieniu

Czy przepisy dopuszczają, aby uczniowie, którzy ze względu np. na sytuacje losowe (złamanie nogi, choroba), uczestniczyli w zajęciach online? Czy w takich sytuacjach rodzic może poprosić, aby uczeń brał udział w zajęciach poprzez platformę online w trakcie, gdy reszta klasy uczestniczy w lekcji stacjonarnie? Sprawdzamy, co o tym mówią aktualne przepisy.

Przepisy o nauczaniu zdalnym dotyczą całego oddziału

Zgodnie z przepisami zajęcia w szkole zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:

  • zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  • nieodpowiedniej temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami,
  • sytuacji epidemiologicznej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

Zawieszenie zajęć prowadzonych w sposób tradycyjny następuje w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć dyrektor organizują dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Realizowane są one:

  • z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, lub
  • z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem, lub
  • przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
  • w inny sposób niż określone wyżej – umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
Nie ma przepisu, na podstawie którego można zapewnić uczniom pozostającym w domu z powodu choroby lub zdarzenia losowego, udział w lekcjach w trybie zdalnym, gdy pozostali uczniowie klasy pracują stacjonarnie. Zawieszenie zajęć i realizowanie ich z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość może dotyczyć oddziału lub klasy, a nie jednego czy nawet kilku uczniów (§ 4 rozporządzenia MEiN z 2 września 2022 r. oraz § 18 ust. 2c rozporządzenia MENiS z 31 grudnia 2002 r.).

Transmisja zajęć nie jest wskazana z uwagi na dobra osobiste nauczycieli i uczniów przebywających w sali szkolnej. Nie bez powodu w salach, w których odbywają się zajęcia lekcyjne, nie stosuje się środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (art. 108a ust. 3 ustawy Prawo oświatowe).

Zajęcia zdalne możliwe dla ucznia z nauczaniem indywidualnym

Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być organizowane w oddziałach, grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej lub grupie wychowawczej (§ 4 rozporządzenia MEiN z 2 września 2022 r.). Nie przewidują one możliwości prowadzenia zajęć zdalnych dla jednego ucznia. Realizowanie zajęć w formie indywidualnej możliwe jest w przypadku:

  • zajęć artystycznych prowadzonych w szkole artystycznej i placówce artystycznej,
  • uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.

Jeżeli dziecko z powodu choroby lub z innego względu nie może uczestniczyć w zajęciach w szkole, to prawo oświatowe przewiduje możliwość realizacji obowiązku szkolnego w formie nauczania indywidualnego. Podstawą do wydania tego orzeczenia przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną jest zaświadczenie lekarskie, w którym lekarz stwierdza, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia mu uczęszczanie do szkoły. Powinno ono zawierać uzasadnienie, w jaki sposób sytuacja dziecka powoduje jego czasową niezdolność do nauki w grupie oraz określać czas trwania indywidualnego nauczania (§ 6 ust. 5 i § 15 rozporządzenia MEN z 7 września 2017 r.).

Podstawę prawną do zorganizowanie zdalnego nauczania uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania stanowi przepis art. 125a ust 16a ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z nim dyrektor szkoły, na wniosek rodziców i w porozumieniu z organem prowadzącym umożliwia uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, realizację zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. O podjętej w tej sprawie decyzji i sposobie realizowania zajęć z uczniem dyrektor musi poinformować organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Dyrektor szkoły może, na wniosek rodziców, umożliwić realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość uczniom przebywającym w domu np. z powodu zaburzeń depresyjnych lub złamania nogi, jeśli będą posiadać orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (art. 125a ust. 16a ustawy Prawo oświatowe).
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql