Czy dyrektor szkoły w okresie ferii lub w ciągu roku szkolnego może zwołać radę pedagogiczną online? To pytanie powraca, mimo że przepisy w tej kwestii obowiązują od roku. Bo jak wiadomo dyrektor nie może już organizować zebrania rady w trybie zdalnym z dwóch powodów – szczegóły poniżej.
Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb (art. 69 ustawy Prawo oświatowe). Taka potrzeba może m.in. wynikać z obowiązku zasięgnięcia opinii rady przed powierzeniem stanowiska wicedyrektora.
Dyrektor szkoły, jako przewodniczący rady pedagogicznej, powinien przygotować zebranie i zawiadomić wszystkich członków rady pedagogicznej o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady. Zebranie nie może być organizowane w okresie ferii, bo zgodnie z przepisami ustawy Karta Nauczyciela nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie szkolne, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania. W czasie ferii nauczyciel może być zobowiązany przez dyrektora tylko do wykonywania takich czynności, jak:
1) przeprowadzanie egzaminów,
2) wykonanie prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego,
3) opracowywanie szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.
Zorganizowanie zebrania rady pedagogicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności nie jest możliwe także w czasie roku szkolnego, jeśli brak podstawy do zawieszenia zajęć w szkole. Od 1 września 2022 r. obowiązuje art. 125a ustawy Prawo oświatowe, który określa sytuacje, kiedy może nastąpić zawieszenie zajęć w szkole i organizowanie dla uczniów zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Z przepisów tych wynika, że zajęcia w szkole zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
1) zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1-3.
Jednorazowy akt wydany na podstawie art. 30c ustawy Prawo oświatowe, określający szczególne rozwiązania w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, przewidywał, że w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty czynności organów tych jednostek mogły być podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności, a w przypadku kolegialnych organów tych jednostek (rada pedagogiczna jest takim organem) – także w trybie obiegowym. Treść podjętych w ten sposób czynności powinna być utrwalana w formie odpowiednio protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób (§ 11a ust. 1 rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r.). Przepis ten obowiązywał do 31 sierpnia 2022 r. i nie został powtórzony w żadnym innym akcie prawnym.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń