Zajęcia wyrównawcze dla ucznia z Ukrainy

Bożena Winczewska
Data publikacji: 30 września 2022 r.
Poleć znajomemu
Pytanie: W roku szkolnym 2020/2021 przyjęto ucznia z Ukrainy do naszej szkoły. Czy w tym roku szkolnym dla tego ucznia przysługują zajęcia wyrównawcze?
Odpowiedź: Osoby niebędące obywatelami polskimi, mogą korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych organizowanych przez organ prowadzący szkołę w zakresie przedmiotów nauczania, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy (art. 165 ust. 10 ustawy Prawo oświatowe). Jeśli w ocenie nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne uczeń z Ukrainy nadal ma trudności w nauce i potrzebuje pomocy, szkoła powinna objąć go pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Okres oraz wymiar godzin, w których ta forma będzie realizowana ustala dyrektor szkoły (§ 2 ust. 1 i 2 pkt 12, § 6 ust. 2 pkt 4 oraz § 20 ust. 5 i 6 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).

Dodatkowe zajęcia wyrównawcze z danego przedmiotu

Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki mogą korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania. Zajęcia te organizuje organ prowadzący w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy. Organizowane są one dla uczniów, w odniesieniu do których nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z danego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia różnic programowych z tego przedmiotu.

Dodatkowe zajęcia wyrównawcze z danego przedmiotu są prowadzone indywidualnie lub w grupach, w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z tego przedmiotu, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo. Tygodniowy rozkład dodatkowych zajęć wyrównawczych ustala, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, dyrektor szkoły, w której są one organizowane (§ 18 rozporządzenia MEN z 23 lipca 2020 r., w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw).

Po upływie 12 miesięcy uczęszczania ucznia z Ukrainy na dodatkowe zajęcia wyrównawcze organ prowadzący zaprzestanie ich organizowania dla tego ucznia. Przy ustalaniu okresu, w którym uczeń może uczęszczać na dodatkowe zajęcia wyrównawcze, bierze się pod uwagę liczbę miesięcy, w których uczeń faktycznie korzysta z tej formy pomocy, a nie rok kalendarzowy.

Można objąć ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną

Jeżeli po tym okresie uczeń z Ukrainy nadal potrzebuje pomocy, szkoła może objąć go pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć dydaktyczno-wychowawczych organizowanych dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wynikać będzie z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Uczeń będzie mógł uczęszczać na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze przez taki okres, jaki zostanie ustalony przez dyrektora szkoły.
Bożena Winczewska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql