Rada rodziców w gimnazjum włączanym do podstawówki – co z finansami

Dokument archiwalny
Pytanie: Gimnazjum jest włączane do szkoły podstawowej. Czy rada rodziców likwidowanego gimnazjum, która zamyka swoje konto na wniosek banku, może zlikwidować swoje rozliczenia i nie przekazywać ich do wglądu dyrektorowi podstawówki?
Odpowiedź: Tak. Przepisy nie zobowiązują do przekazywania dyrektorowi, nawet do wglądu, dokumentacji finansowej rady rodziców, w tym związane z zamknięciem rachunku bankowego. Być może sama rada rodziców wprowadziła takie zasady w regulaminie swojej działalności.

Działalność rady rodziców – niezależna od działalności szkoły

Rada rodziców określa zasady wydatkowania funduszy w uchwalanym regulaminie swojej działalności (art. 83 ust. 4 ustawy – Prawo oświatowe). Żaden przepis nie wymaga od rady informowania dyrektora o swoich sprawach finansowych. Fundusze rady rodziców pochodzą z dobrowolnych składek, tym bardziej uzasadnionym jest, aby rada rodziców posiadała swobodę zarządzania środkami, w tym decydowania co do celów wydatkowania tych środków.

Przeznaczenie zgromadzonych środków musi być związane z funkcjonowaniem danej szkoły i związanymi z tym potrzebami. Nie jest to jednak podstawą do wymagania od rady przedstawiania dokumentów rady, w tym finansowych, nawet do wglądu.

Dyrektor nie żadnych kompetencji w zakresie odgórnego wpływania na wydatkowanie funduszy rady, zatem nie ma również kompetencji do zapoznawania się z dokumentacją finansową rady rodziców. Dotyczy to również przypadku gdy rada rodziców gimnazjum likwiduje konta bankowe, bo formalnie zostanie wchłonięta do szkoły podstawowej.

Dariusz Skrzyński

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql