Sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego – jak przygotować

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 20 stycznia 2023 r.
Poleć znajomemu
Sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego – jak przygotować

Przepisy nie określają wzoru sprawozdania pedagoga specjalnego. Wiąże się to z tym, że zakres zadań przez niego realizowanych wynika ze zróżnicowanych potrzeb uczniów danej szkoły. Najważniejsze jest więc to, by odnieść się szczegółowo do zakresu realizowanych w szkole zadań.

Podstawowe zadania pedagoga specjalnego

Zadania pedagoga specjalnego

(zgodnie z§ 24a rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu, szkole i placówce)

1.

współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:

  • rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
  • rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
  • określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;

2.

współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

3.

wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

  • rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
  • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
  • dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
  • doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;

4.

udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;

5.

współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 4 ust. 3 oraz w § 5;

6.

przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1-5.

Wskazówki do stworzenia sprawozdania

Zakres informacji oraz zasady dokonywania sprawozdania z pracy danego specjalisty powinien określić dyrektor szkoły. Jeśli jednak tego nie zrobił, to pedagog specjalny powinien odnieść się do zakresu realizowanych w szkole zadań.

W sprawozdaniu warto zadbać o zgromadzenie danych ilościowych i jakościowych np.:

  • ilu uczniów miał pod opieką specjalista,
  • w ilu spotkaniach zespołów i WOPFU uczestniczył,
  • w jakich formach udzielał wsparcia uczniom, rodzicom i nauczycielom (ilu rodziców i nauczycieli skorzystało z oferty pomocy),
  • ile badań, jakie działania diagnostyczne podejmował pedagog, jakie są wyniki diagnoz i jakie działania podjęto na tej podstawie,
  • z jakimi podmiotami prowadził współpracę, w jakiej formie,
  • jakie rekomendacje sformułowano w zakresie doskonalenia nauczycieli na podstawie rozpoznanych problemów, własne formy doskonalenia,
  • inne istotne zagadnienia wynikające ze specyfiki pracy i potrzeby w tym zakresie.
Sprawozdanie pedagoga specjalnego powinno odnosić się do konkretnych działań przez niego podejmowanych, do zakresu i form wsparcia udzielanego uczniom, rodzicom i nauczycielom w powiązaniu z konkretnie zrealizowanymi zadaniami.
Marzenna Czarnocka

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql