Przepisy nie określają wzoru sprawozdania pedagoga specjalnego. Wiąże się to z tym, że zakres zadań przez niego realizowanych wynika ze zróżnicowanych potrzeb uczniów danej szkoły. Najważniejsze jest więc to, by odnieść się szczegółowo do zakresu realizowanych w szkole zadań.
Podstawowe zadania pedagoga specjalnego
Zadania pedagoga specjalnego
(zgodnie z§ 24a rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu, szkole i placówce)
|
1.
|
współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
|
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
|
2.
|
współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
|
3.
|
wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
|
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
|
4.
|
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
|
5.
|
współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 4 ust. 3 oraz w § 5;
|
6.
|
przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1-5.
|
Wskazówki do stworzenia sprawozdania
Zakres informacji oraz zasady dokonywania sprawozdania z pracy danego specjalisty powinien określić dyrektor szkoły. Jeśli jednak tego nie zrobił, to pedagog specjalny powinien odnieść się do zakresu realizowanych w szkole zadań.
W sprawozdaniu warto zadbać o zgromadzenie danych ilościowych i jakościowych np.:
- ilu uczniów miał pod opieką specjalista,
- w ilu spotkaniach zespołów i WOPFU uczestniczył,
- w jakich formach udzielał wsparcia uczniom, rodzicom i nauczycielom (ilu rodziców i nauczycieli skorzystało z oferty pomocy),
- ile badań, jakie działania diagnostyczne podejmował pedagog, jakie są wyniki diagnoz i jakie działania podjęto na tej podstawie,
- z jakimi podmiotami prowadził współpracę, w jakiej formie,
- jakie rekomendacje sformułowano w zakresie doskonalenia nauczycieli na podstawie rozpoznanych problemów, własne formy doskonalenia,
- inne istotne zagadnienia wynikające ze specyfiki pracy i potrzeby w tym zakresie.
Sprawozdanie pedagoga specjalnego powinno odnosić się do konkretnych działań przez niego podejmowanych, do zakresu i form wsparcia udzielanego uczniom, rodzicom i nauczycielom w powiązaniu z konkretnie zrealizowanymi zadaniami.
Marzenna Czarnocka