Aby objąć funkcję kierowniczą w szkolę, należy legitymować się aktualną oceną pracy lub oceną dorobku zawodowego. Co to znaczy aktualna? Kogo konkretnie dotyczy ten wymóg? Wyjaśnienia w artykule.
Dokumenty niezbędne do ubiegania się o stanowisko dyrektora określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. Jeden z wymogów dotyczy oceny kandydata. Otóż kandydat stanowisko dyrektora musi uzyskać:
- przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora.
Takie same wymogi powinien spełnić kandydat na wicedyrektora. Z kolei w przypadku innych funkcji kierowniczych – w przypadku nauczyciela akademickiego, pozytywna ocena powinna być ustalona w ostatnich 3 latach pracy w szkole wyższej.
Oceny pracy ani też oceny dorobku zawodowego nie musi natomiast wykazywać osoba, której powierzane jest pełnienie obowiązków dyrektora. To samo dotyczy zastępcy dyrektora w czasie jego nieobecności. Wskazane osoby nie pełnią bowiem funkcji kierowniczej a jedynie obowiązki kierownicze. Nie obowiązują ich zatem wymogi z rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r.
Należy przy tym odróżnić ocenę pracy od oceny dorobku zawodowego. Są to w istocie odmienne pojęcia, uregulowane w odrębnych przepisach Karty Nauczyciela. Zgodnie z art. 9c ust. 5a Karty ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustalał dyrektor szkoły w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania z planu rozwoju zawodowego (w starym systemie awansu zawodowego). Ocena pracy jest natomiast ustalana na podstawie art. 6a Karty Nauczyciela. Nie jest ona powiązana z odbywaniem awansu zawodowego i nie może być dokonana wcześniej niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego.
Co istotne, żaden przepis nie wymaga zachowania aktualności oceny przez cały okres pełnienia funkcji kierowniczej. Ocena musi być aktualna jedynie według stanu na dzień: