Historia i teraźniejszość – znamy projekty rozporządzeń

Data publikacji: 9 marca 2022 r.
Poleć znajomemu
Historia i teraźniejszość – znamy projekty rozporządzeń

Zapowiadany nowy przedmiot historia i teraźniejszość zastąpi w liceum ogólnokształcącym i technikum oraz w branżowej szkole I stopnia dotychczasową wiedzę o społeczeństwie. Opublikowano właśnie projekty rozporządzeń dotyczących tego przedmiotu.

Czym będzie HiT

Jak już wskazano, historia i teraźniejszość (HiT) ma być wprowadzona zamiast wiedzy i społeczeństwie w:

  • liceum ogólnokształcącym,
  • technikum,
  • branżowej szkole I stopnia.

Historia i teraźniejszość od 1 września 2022 r.

Przedmiot ten zostanie wprowadzony w roku szkolnym 2022/2023 w klasach I wskazanych szkół. W następnych latach szkolnych będzie zaś wprowadzany sukcesywnie w kolejnych klasach.

Uczniowie, którzy rozpoczęli naukę w szkole ponadpodstawowej przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą uczyć się nowego przedmiotu, lecz dotychczasowej wiedzy o społeczeństwie.

Historia i teraźniejszość – wymiar godzin

Tak przedstawia się wymiar godzin zajęć nowego przedmiotu.

Rodzaj szkoły

Klasa I

Klasa II

Klasa III

Liceum ogólnokształcące

2

1

0

Technikum

1

1

1

Branżowa szkoła I stopnia

1

0

0

Historii i teraźniejszości będą mogli uczyć nauczyciele, którzy posiadają kwalifikacje do prowadzenia zajęć z historii i wiedzy społeczeństwie. Przy czym dla nauczycieli zostanie zorganizowany kurs doskonalący na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Zmiany programowe w zakresie historii i wiedzy o społeczeństwie

Zaplanowano także modyfikacje podstawy programowej dla przedmiotu historia. Będą one polegały na wydłużeniu narracji historycznej o okres od 2004 r. do 2015 r. Zredukowane zostaną jednocześnie wybrane zagadnienia historyczne w ramach poszczególnych epok.

Wymiar godzin historii w zakresie podstawowym zostanie zmniejszony z 8 do 7 godzin w cyklu kształcenia.

Natomiast w przypadku wiedzy i społeczeństwie przedmiot ten będzie nadal realizowany w zakresie podstawowym, ale ze zmianami będącymi konsekwencją zastąpienia WOS w zakresie rozszerzony historią i teraźniejszością.

Przedstawione nowości będą wdrażane począwszy od roku szkolnego 2022/2023 dla klasy I liceum ogólnokształcącego i technikum, a w następnych latach – w kolejnych klasach.

Pozostałe nowości

To nie koniec zmian. W projektowanych przepisach przewidziano możliwość realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego w”

  • oddziale,
  • grupie oddziałowej,
  • grupie międzyoddziałowej.

Oprócz tego zrezygnowano z określania wymiaru praktyk zawodowych odbywanych przez słuchaczy branżowej szkoły II stopnia. Wymiar ten został obowiem kreślony w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.

Źródło:

  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql