Jakie dodatkowe zajęcia wspomagające dla uczniów chce wprowadzić MEN

Data publikacji: 18 marca 2021 r.
Poleć znajomemu
Jakie dodatkowe zajęcia wspomagające dla uczniów chce wprowadzić MEN

W bliższej lub dalszej przyszłości ma nastąpić powrót uczniów do nauczania stacjonarnego. W związku z tym ustawodawca przewiduje zapewnienie dodatkowego wsparcia dla uczniów. Chodzi o dodatkowe zajęcia wspomagające dla uczniów MEN mające na celu utrwalenie wiadomości i umiejętności z zakresu kształcenia ogólnego. Szczegóły w artykule.

Dla kogo zajęcia wspomagające dla uczniów MEN

Wspomniane zajęcia wspomagające mają być organizowane dla uczniów:

  • klas IV–VIII szkół podstawowych,
  • szkół ponadpodstawowych,

w tym także szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne.

Uczestniczyć w zajęciach będą mogli zatem uczniowie, których rodzice zgłoszą dyrektorowi chęć udziału w zajęciach. W projekcie nie przewidziano żadnych dodatkowych wymogów.

4 reguły organizacji zajęć wspomagających

W zakresie organizacji zajęć wspomagających przewidziana jest elastyczność. Przyjęto jednak pewne reguły dotyczące tej organizacji.

  1. Mają to być wyłącznie obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego, ujęte w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły.
  2. Grupy uczniów na zajęciach wspomagających mają liczyć nie mniej niż 10 uczniów. Z kolei w przypadku małych szkół podstawowych ma to być nie mniej niż 5 uczniów.
  3. Wymiar zajęć wspomagających nie przekracza 10 godzin dla każdego oddziału.
  4. Suma liczby godzin zajęć wspomagających w szkole nie może być wyższa niż iloczyn liczby oddziałów i liczby godzin przypadających dla jednego oddziału.

Szczegóły zostaną uregulowane w rozporządzeniu MEN  w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Finansowanie zajęć wspomagających

Środki na organizację zajęć wspomagających mają pochodzić z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. Innymi słowy dofinansowanie z rezerwy subwencji ma przysługiwać jednostkom samorządu terytorialnego prowadzącym lub dotującym szkoły, które przeprowadzą zajęcia wspomagające.

Samorządy będą mogły ubiegać się o zwiększenie subwencji przeznaczonej na sfinansowanie prowadzenia zajęć wspomagających. Będzie tak nie tylko w przypadku szkół samorządowych, ale także szkół publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż JST oraz w szkołach niepublicznych.

Jednostki samorządu terytorialnego powinny wypełnić formularze w Strefie Pracownika Systemu Informacji Oświatowej. Podział środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej nastąpi bowiem na podstawie tych formularzy. Instrukcja ma zostać opublikowana w późniejszym terminie.

Projekt:

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql