Skrócenie czasu na złożenie sprawozdania z realizacji stażu, ograniczenie dokumentacji składanej wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania oraz dodanie praktycznego modułu do postępowań na wyższe stopnie awansu przewiduje projekt nowego rozporządzenia w sprawie awansu zawodowego nauczycieli.
W obecnym stanie prawnym dyrektor może zwrócić nauczycielowi projekt planu rozwoju zawodowego i zobligować do jego poprawienia, jednakże brak jest terminu zarówno na poprawę planu, jak i jego zatwierdzenie po zmianach. Od 1 września 2018 r. nauczyciel będzie musiał poprawić planu rozwoju zawodowego w terminie wskazanym przez dyrektora, nie krótszym niż 3 dni, a dyrektor poprawiony projekt planu zatwierdzi w ciągu 7 dni od dnia jego przedłożenia. Przepisy doprecyzują także, że powyższą procedurę stosuje się w przypadku zmiany miejsca pracy przez nauczyciela (§3 projektu rozporządzenia).
W ocenie ministerstwa obowiązujące terminy złożenia sprawozdania z realizacji stażu a następnie dokonanie oceny pracy nauczyciela są zbyt długie i utrudniają złożenie wniosku o wszczęcie postępowania awansowego do 30 czerwca, co gwarantuje jego zakończenie do 31 sierpnia. Projekt rozporządzenia zakłada skrócenie czasu na złożenie sprawozdania – z 30 do 7 dni. Jednocześnie nadal dyrektor szkoły będzie miał 21 dni na dokonanie oceny.
W związku z odejściem od opracowywania oceny dorobku zawodowego w miejsce oceny pracy, opiekun stażu w ciągu 7 dni od jego zakończenia będzie przedkładał dyrektorowi opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań koniecznych do uzyskania odpowiednio stopnia nauczyciela kontraktowego albo nauczyciela mianowanego (§5 projektu rozporządzenia).
Dodatkowo, w rozporządzeniu mają zostać określone obowiązki opiekuna stażu tj.:
Projekt rozporządzenia określa zadania nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego, które powinny zostać zrealizowane w okresie stażu, a także wymagania niezbędne do uzyskania stopnia awansu zawodowego. Na każdym etapie rozwoju nauczyciel będzie zobligowany do przeprowadzenia i dokonania ewaluacji zajęć otwartych, w przypadku:
Projekt rozporządzenia określa nowy zakres dokumentacji składanej w postępowaniu na poszczególne stopnie awansu zawodowego. Zaproponowana dokumentacja będzie mniej obszerna, zwłaszcza dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego, ponieważ zamiast opisu i analizy co najmniej sześciu wymagań, nauczyciel dokona tylko dwóch. Zrezygnowano także z obowiązku załączania analizy przypadku. Co istotne, w przypadku nauczycieli, których okres stażu wydłuży się ze względu na niepozostawanie w stosunku pracy lub nieobecności, dyrektor szkoły będzie zobligowany do odnotowania w zaświadczeniu przyczyny wydłużenia stażu wraz z podstawą prawną i datami odpowiednio niepozostawania w stosunku pracy lub nieobecności w pracy nauczyciela. Jednocześnie nauczyciel, który zmienił miejsce zatrudnienia lub był zatrudniony w kilku szkołach, nie będzie musiał składać już kilku zaświadczeń.
Obecnie trudności sprawia znalezienie dwóch ekspertów tego samego przedmiotu lub prowadzących ten sam rodzaj zajęć co nauczyciel ubiegający się o awans. W związku z tym w komisji na mianowanego i dyplomowanego będą brali udział eksperci, którzy posiadają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole tego samego typu i rodzaju co szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony. Jednocześnie co najmniej jeden ekspert, w miarę możliwości, powinien nauczać tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć co nauczyciel.
Dyrektor powołujący komisję egzaminacyjną dla nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego będzie musiał zapewnić w niej udział eksperta posiadającego kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej. Udział takiej osoby w komisjach egzaminacyjnych ma przyczynić się do zobiektywizowania oceny nauczyciela zwłaszcza w zakresie jego tzw. umiejętności miękkich i przydatności do zawodu nauczyciela.
Nauczyciel ubiegający się stopień nauczyciela kontraktowego i mianowanego będzie musiał w formie praktycznej zaprezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności poprzez:
a) zaproponowanie rozwiązania problemu związanego z pełnionymi obowiązkami, z uwzględnieniem praktyki szkolnej i aktualnej wiedzy oraz obowiązujących przepisów,
b) wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych.
Nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego będzie zaś musiał m.in. wykazać się umiejętnością analizy, wskazanego przez komisję, przypadku związanego z pracą nauczyciela, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i określi cele dalszej pracy i własnego rozwoju.
Nowe rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2018 r., wraz ze zmianami w Karcie Nauczyciela dotyczącymi awansu zawodowego. Jednakże do postępowań wszczętych na podstawie wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia będzie trzeba stosować przepisy dotychczasowe tj. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 393).
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń