Nowe wymogi dotyczące dopuszczania podręczników w szkołach

Monika Fidler
Data publikacji: 27 października 2022 r.
Poleć znajomemu
Nowe wymogi dotyczące dopuszczania podręczników w szkołach

Od przyszłego roku szkolnego trzeba będzie mieć na uwadze zmiany w dopuszczaniu podręczników. Dotyczą one sposobu opracowania podręcznika, który nie powinien być uzależniony od formuły egzaminu ósmoklasisty lub maturalnego i podporządkowany wyłącznie ćwiczeniu technik rozwiązywania zadań egzaminacyjnych.

Warunki, jakie powinien spełniać podręcznik

W projekcie nowelizacji ustawy Prawo oświatowe oraz innych ustaw w art. 22ao ustawy o systemie oświaty zaproponowano zmiany wynikające z doprecyzowania warunków, jakie powinien spełniać podręcznik do danych zajęć edukacyjnych:

  • Podręcznik jest środkiem dydaktycznym wspierającym uczniów w nabywaniu umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Jego zadaniem jest zaznajomienie uczniów z nowymi dla nich treściami nauczania określonymi dla danego etapu edukacyjnego, ich porządkowanie i utrwalanie oraz kształtowanie umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
  • Repetytoria natomiast służą powtarzaniu i utrwalaniu treści nauczania i są ukierunkowane na wykonywanie zadań typu egzaminacyjnego. Należy je traktować jako materiał edukacyjny zastępujący lub uzupełniający podręcznik.
Zmiany dotyczące podręczników mają wejść w życie 1 września 2023 r.
Źródło:
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (projekt z 20 października 2022 r.).
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql