Nowości w podstawie programowej edukacji dla bezpieczeństwa i języka niemieckiego

Data publikacji: 27 maja 2022 r.
Poleć znajomemu
Nowości w podstawie programowej edukacji dla bezpieczeństwa i języka niemieckiego

Poznaliśmy projekty rozporządzeń zmieniających podstawy programowe. Zmiany dotyczą wyodrębnienia podstawy dla języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej. Zmodyfikowana zostanie również podstawa dla edukacji dla bezpieczeństwa. Zmiany mają wejść w życie już 1 września 2022 r.

Co znajdzie się w podstawie dla języka niemieckiego

W projektowanej podstawie programowej dla języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej zawarto umiejętności niezbędne do opanowania:

  • języka ojczystego literackiego,
  • podstaw gramatyki,
  • rozumienia prostych tekstów literackich i innych tekstów kultury kształtujących poczucie tożsamości narodowej.

Natomiast w przypadku szkoły branżowej I stopnia w podstawie znalazły się umiejętności umożliwiające dalsze kształcenie językowe oraz literackie i kulturowe, w tym rozumienie tekstów literackich, a także innych tekstów kultury ważnych dla kształtowania tożsamości narodowej.   

Mniej godzin języka polskiego w wyodrębnionej podstawie

Od 1 września 2022 r. język niemiecki jako język mniejszości narodowej w formie dodatkowej nauki języka będzie odbywał się w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie:

  • szkoły podstawowej,
  • liceum ogólnokształcącego,
  • technikum
  • branżowej szkoły I i II stopnia.
Liczba tych godzin zostanie zmniejszona z 3 do 1 w każdej klasie.

Zmniejszenie liczby godzin wynika z faktu, ze obecna podstawa programowa dotyczy przedmiotu język mniejszości narodowej lub etnicznej i jest wspólna dla wszystkich języków mniejszości narodowej lub etnicznej. Na jej realizację przeznaczone są 3 godziny tygodniowo w każdej klasie. Tymczasem po zmianach podstawa dla języka niemieckiego zostanie wyodrębniona z dotychczasowej.

Nowości w edukacji dla bezpieczeństwa

Prawodawca nie ukrywa, że zmiany w zakresie podstawy programowej edukacja dla bezpieczeństwa są wymuszone wzrastającym zagrożeniem bezpieczeństwa państwa. Z tego względu uznano za konieczne uzupełnienie tej podstawy o treści dotyczące:

  • obronności państwa,
  • nabycia umiejętności strzelectwa,
  • przygotowania uczniów do radzenia sobie z zagrożeniami wywołanymi działaniami wojennymi,
  • podstawy ratownictwa.
W szkole podstawowej zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa mają być przeprowadzane w większej części w formie teoretycznej, ale stopniowo z elementami praktycznymi.

Źródło:

  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
  • projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql