Podwyżki dla nauczycieli – kontrowersje dotyczące projektu rozporządzenia

Michał Kowalski
Data publikacji: 7 kwietnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Podwyżki dla nauczycieli – kontrowersje dotyczące projektu rozporządzenia

Wysokość podwyżek zaproponowana nauczycielom nie jest dla nich zadowalająca. Jak się okazuje, kontrowersje dotyczą także procesu legislacyjnego, co sygnalizuje Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Opiniowanie to nie uzgodnienie

ZNP wskazuje, że zgodnie z art.4 ust. 2 Karty Nauczyciela rozporządzenia wydawane na bazie tej ustawy muszą podlegać uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Projekt nowelizacji rozporządzenia MENiS został tymczasem przekazany związkom zawodowym jedynie do zaopiniowania. Wykorzystano tu tryb przewidziany w art. 19 ust.1 ustawy o związkach zawodowych. Projektodawca nie rozpoczął więc negocjacji w celu dokonania wspomnianych uzgodnień.

Termin „uzgodnienie”, zgodnie z jego sensem językowym, ma oznaczać czynność polegającą na „doprowadzeniu do braku rozbieżności”, „ujednoliceniu” czy też „harmonizowaniu” (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 17 marca 1998r., U 23/97). Poza tym inaczej niż w przypadku „opiniowania” w procedurze „uzgadniania” istotne miejsce ma element dotyczący negocjacji. Negocjacje powinny zakończyć się sporządzeniem protokołu uzgodnień, ewentualnie rozbieżności, jeżeli nie udało się uzyskać konsensu co do zajmowanych stanowisk (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 27 czerwca 2013 r., K 12/10).

Rozporządzenie będzie niezgodne z Konstytucją?

Na tej podstawie ZNP uważa, że uchwalenie rozporządzenia będzie dotknięte wadą formalną. To zaś będzie stanowiło podstawę do stwierdzenia jego niekonstytucyjności.

Źródło:

  • strona internetowa ZNP (znp.edu.pl).
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql