Propozycje rozwiązań dotyczące zajęć wspomagających – projekt rozporządzenia

Data publikacji: 14 maja 2021 r.
Poleć znajomemu
Propozycje rozwiązań dotyczące zajęć wspomagających – projekt rozporządzenia

Pomoc uczniom w opanowaniu i utrwaleniu wiadomości oraz umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych – to według MEiN główne zadanie szkół po powrocie uczniów pod koniec maja. Zwiększone środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej będą przeznaczone na finansowanie zajęć wspomagających, które rozpoczną się jeszcze w tym roku szkolnym.

Jakie rozwiązania przewiduje projekt

W związku z powrotem uczniów do nauki stacjonarnej w szkołach i placówkach dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół:

  • podstawowych, w tym szkół podstawowych specjalnych, oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej;
  • ponadpodstawowych (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia), w tym szkół ponadpodstawowych specjalnych, oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego

będą mogli organizować zajęcia wspomagające dla uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.

W zajęciach wspomagających będą mogli uczestniczyć uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas wskazanych powyżej szkół ponadpodstawowych. Będą mogły być organizowane w grupach oddziałowych (ewentualnie grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych).

Dyrektor zdecyduje, z jakich zajęć potrzebne jest największe wsparcie

Proponowane rozwiązania zakładają maksymalną elastyczność dla dyrektora szkoły, jeżeli chodzi o;

  • wybór przedmiotów, z których zajęcia wspomagające będą organizowane oraz
  • plan/sposób organizacji tych zajęć w szkołach.
Będzie o tym decydował dyrektor szkoły w uzgodnieniu z radą pedagogiczną.

Dyrektor zbierze deklaracje rodziców uczniów dotyczące ich uczestnictwa w zajęciach. Będą mogły być zbierane za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności preferowanych w danej szkole.

Zajęcia możliwe jeszcze w tym roku szkolnym

Każda szkoła będzie miała do dyspozycji pulę godzin stanowiącą iloczyn liczby oddziałów szkolnych (wynikającej z danych SIO według stanu na dzień 31 marca 2021 r.) oraz liczby godzin (10 godzin) przypadającej (przeliczeniowo) na oddział.

Dyrektor szkoły będzie mógł wykorzystać te godziny na zorganizowanie zajęć wspomagających częściowo jeszcze do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczym w bieżącym roku szkolnym 2020/2021 oraz w pierwszych miesiącach roku szkolnego 2021/2022 (tj. do 22 grudnia 2021 r.). Przy czym proponuje się, aby tygodniowa liczba zajęć wspomagających nie była wyższa niż liczba oddziałów w szkole.

Udział uczniów w zajęciach wspomagających nie jest obowiązkowy. Zajęcia będą organizowane dla chętnych uczniów.

Wniosek dyrektora do 1 czerwca br.

Aby zorganizować zajęcia wspomagające w okresie od:

  • 31 maja 2021 r. do 24 czerwca 2021 r., dyrektor szkoły składa do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do 1 czerwca 2021 r. informację o zajęciach wspomagających zaplanowanych do realizacji w tym okresie.
  • 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. dyrektor będzie musiał złożyć informację do 25 czerwca 2021 r.

Informacje będą zawierały jedynie liczbę godzin zajęć wspomagających oraz listę przedmiotów zaplanowanych do realizacji w ramach tych zajęć.

MEiN przekazuje do zaopiniowania wszystkim zainteresowanym osobom i podmiotom projekt rozporządzenia, który przewiduje możliwość organizacji w szkołach zajęć wspomagających dla uczniów. Opinie można przesyłać na adres e-mail: [email protected] do 18 maja br. Projekt znajduje się na stronie MEiN>>
Źródło:
  • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (projekt z 12 maja 2021 r.).
Opracowanie: Monika Fidler

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql