W gimnazjach, liceach i technikach dyrektorzy szkół nie będą mogli już zaniżać liczby godzin drugiego języka obcego, gdyż resort edukacji planuje wprowadzić minimalną liczbę godzin przeznaczoną na nauczania każdego z dwóch obowiązkowych języków obcych. W edukacji wczesnoszkolnej nie będzie już konieczne dokumentowania liczby godzin poszczególnych zajęć . Sprawdź, co jeszcze ma się zmienić w ramowych planach nauczania.
Proponuje się także włączenie wymiaru godzin przeznaczonego na język obcy nowożytny, edukację muzyczną, edukację plastyczną, zajęcia komputerowe i wychowanie fizyczne do pozostałych rodzajów edukacji wczesnoszkolnej. Zmiana ta ma na celu likwidację stosowanej w szkołach praktyki związanej z dokumentowaniem liczby godzin przeznaczonych na poszczególne rodzaje edukacji wczesnoszkolnej, co biorąc pod uwagę zintegrowany charakter tej edukacji nie ma uzasadnienia i powoduje jedynie dodatkowe obciążenia administracyjne dla nauczycieli.
Określenie minimalnej liczby godzin przeznaczonych na nauczanie każdego z dwóch obowiązkowych języków obcych w gimnazjum, liceum ogólnokształcącym i technikum ma na celu wyeliminowanie stosowanej przez niektórych dyrektorów tych szkół praktyki przeznaczania zbyt małej liczby godzin na nauczanie „drugiego” języka obcego nowożytnego, co uniemożliwiało pełną realizację programu nauczania tego „drugiego” języka obcego.
Projektowane przepisy umożliwiają prowadzenia w szkołach nauki języka migowego również w ramach zajęć dodatkowych. Propozycja umożliwienia nauki języka migowego jest odpowiedzią na rekomendacje zgłaszane m. in. przez Polski Związek Głuchych oraz Rzecznika Praw Obywatelskich. Sprawne posługiwanie się językiem migowym zmniejsza u dzieci niesłyszących ryzyko narastania problemów edukacyjnych i emocjonalnych, sprzyjając osiąganiu lepszych efektów kształcenia.
Projekt nowelizacji zawiera także m.in. zmiany polegające na:
Źródło:
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń