Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego jako pracownicy samorządowi mają prawo do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przybliża zasady przyznawania i obliczania wysokości tego wynagrodzenia.
Zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. Z przepisu tego wynika przede wszystkim to, że pracownikom samorządowym w tym niepedagogicznym w szkołach i placówkach oświatowych za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje jedynie wynagrodzenie bez dodatku w wysokości 50% lub 100%. Przepis art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych jest regulacją szczególną względem przepisów Kodeksu pracy, dlatego nie stosuje się ich odpowiednio. Potwierdził to m.in. Główny Inspektorat Pracy w piśmie z 25 czerwca 2009 r. (GPP-433- 4560-42/09/PE/RP). Legalność art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych w kontekście art. 4 ust. 2 Europejskiej Karty Społecznej zaaprobował też Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu z dnia 28 kwietnia 2022 r., K 20/15.
Przy czym RIO zaznacza, że zamiast wynagrodzenia pracownikowi samorządowemu może przysługiwać czas wolny w tym samym wymiarze. Wybór wynagrodzenia lub czasu wolnego zależy jednak od samego pracownika.
RIO zaznaczyła, że wynagrodzenie za godziny nadliczbowe przysługuje pracownikowi samorządowemu tylko wtedy, gdy godziny te zrealizował na polecenie przełożonego. W podstawie wymiaru tego wynagrodzenia należy uwzględnić dodatki stałe wypłacane systematycznie wraz z wynagrodzeniem zasadniczym, w szczególności dodatek za wieloletnią pracę i dodatek funkcyjny.
RIO zajęło się również kwestią wynagrodzenia za dyżur pracownika niepedagogicznego. W tym przypadku z uwagi na brak regulacji w ustawie o pracownikach samorządowych należy zastosować art. 1515 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem za czas dyżuru, z wyjątkiem dyżuru pełnionego w domu, pracownikowi przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru. Natomiast w braku możliwości udzielenia czasu wolnego pracownik ma prawo do wynagrodzenia wynikającego z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną. Jeśli zaś taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania, pod uwagę bierze się 60% wynagrodzenia.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń