cukrzyca u dzieci

Uczeń z cukrzycą w szkole – jakie działania podejmuje dyrektor

Uczeń z cukrzycą w szkole – jakie działania podejmuje dyrektor

Szkoła nie ma obowiązku zatrudnienia dodatkowo osoby, która wspierałaby dziecko z chorobą przewlekłą podczas pobytu w szkole w kontrolowaniu poziomu cukru oraz podawaniu insuliny. Jak zatem wspierać dziecko z cukrzycą w szkole? Jakie zadania w tym zakresie ma dyrektor szkoły? Czy nauczyciel może podać insulinę? Na te pytania odpowiadamy, biorąc pod uwagę aktualnie obowiązujące przepisy.

Dyrektor musi podjąć odpowiednie działania wobec dzieci chorych na cukrzycę. Podstawy prawne zobowiązujące dyrektora do podejmowania odpowiednich działań wynikających z uczęszczania do szkoły i przedszkola dzieci chorych na cukrzycę zawarte są w przepisach prawa oświatowego oraz w przepisach z zakresu opieki zdrowotnej związanych z organizację profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkole. Zgodnie z nimi dyrektor szkoły zobowiązany do:

  • sprawowania opieki nad uczniami oraz zapewnienie im odpowiednich warunków nauki i rozwoju psychofizycznego (art. 68 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe oraz art. 7 ust. 1 KN),
  • zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu oraz bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (art. 68 ust. 1 pkt 6 UPO, art. 7 ust. 2 pkt 6 KN oraz § 2 rozporządzenia MENiS z 31 grudnia 2002 r.),
  • zapewnienia dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów oraz możliwości korzystania ze specjalnych form pracy dydaktycznej (art. 1 pkt 5 UPO),
  • udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem ich potrzeb wynikających z choroby przewlekłej (§ 2 ust. 1 i 2 pkt 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.),
  • zapewnienia warunków organizacyjnych opieki zdrowotnej i możliwości korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej, we współpracy z podmiotami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami oraz rodzicami dzieci z problemami zdrowotnymi, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania (art. 68 ust. 1 pkt 11 i art. 103 ust. 1 pkt 4 UPO oraz art. 4, 6 i 11 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami),
  • współpracy z pielęgniarką pełniącą wiodącą rolę w systemie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami (art. 68 ust. 1 pkt 11 UPO oraz art. 18 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami),
  • przygotowanie kadry pedagogicznej i innych pracowników do pracy z dziećmi przewlekle chorymi oraz stałego udzielania im pomocy i wsparcia odpowiednio do ich potrzeb zdrowotnych (art. 22 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami),
  • ustalenie sposobu sprawowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym oraz postępowania w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia (art. 98 ust. 1 pkt 4 i 7 i art. 102 ust. 1 pkt 3, 5 i 12 UPO oraz § 2 rozporządzenia MENiS z 31grudnia 2002 r.). 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są zadania dyrektora związane z opieką zdrowotną, a jakie pielęgniarki szkolnej
  • Jakie są różnice w opiece nad dziećmi przewlekle chorymi w szkole i przedszkolu
  • Czy jest obowiązek zatrudniania dodatkowej kadry dla ucznia z cukrzycą
  • Jak zapewnić odpowiednie żywienie
  • Czy nauczyciel może podać insulinę

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql