dziecko przewlekle chore

Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole

Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole – procedury i zasady bezpieczeństwa

Jakie wskazania prawne należy wziąć pod uwagę w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą w szkole ogólnodostępnej? Przede wszystkim należy zapewnić mu odpowiednie warunki nauki oraz właściwą opiekę. Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole powinien być także objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedstawiamy szereg wytycznych dotyczących organizacji pracy i opieki nad uczniem z chorobą przewlekłą w szkole.

W przypadku dziecka przewlekle chorego uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej należy wziąć pod uwagę regulacje z ustawy Prawo oświatowe. Dodatkowo należy respektować akty wykonawcze do tej ustawy oraz przepisy z zakresu opieki zdrowotnej. Wynika z nich, że dziecku z chorobą przewlekłą szkoła powinna:

  • zapewnić opiekę i wychowanie odpowiednie do jego wieku i osiągniętego rozwoju (art. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe),
  • dostosować treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia (art. 1 pkt 5 ww. ustawy),
  • umożliwić korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej (art. 1 pkt 5 ww. ustawy oraz § 2 ust. 2 pkt 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach),
  • zapewnić możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej i opieki dostosowanej do stanu zdrowia ucznia realizowanej przez pielęgniarkę w sytuacji konieczności podawania leków oraz wykonywania innych czynności podczas pobytu ucznia w szkole (art. 103 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy oraz art. 3, 6, 20 i 21 ustawy z 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami).

W szkole, do której uczęszcza dziecko przewlekle chore, powinna być opracowana procedura sprawowania nad nim opieki oraz postępowania w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia. Z taką procedurą trzeba zapoznać wszystkich pracowników szkoły. Warto bowiem pamiętać, że podstawę prawną jej wydania stanowi § 2 rozporządzenia MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co mówią przepisy o wskazaniach w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą
  • Jak dostosować warunki nauki
  • Jakie są najważniejsze formy wsparcia ucznia z chorobą przewlekłą
  • Czy ucznia należy objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną
  • Co powinien wiedzieć nauczyciel pracujący z uczniem
  • Co zrobić, gdy pielęgniarka jest nieobecna w szkole
  • Jaka jest rola dyrektora w pracy z uczniem przewlekle chorym
Uczeń z cukrzycą w szkole – jakie działania podejmuje dyrektor

Uczeń z cukrzycą w szkole – jakie działania podejmuje dyrektor

Szkoła nie ma obowiązku zatrudnienia dodatkowo osoby, która wspierałaby dziecko z chorobą przewlekłą podczas pobytu w szkole w kontrolowaniu poziomu cukru oraz podawaniu insuliny. Jak zatem wspierać dziecko z cukrzycą w szkole? Jakie zadania w tym zakresie ma dyrektor szkoły? Czy nauczyciel może podać insulinę? Na te pytania odpowiadamy, biorąc pod uwagę aktualnie obowiązujące przepisy.

Dyrektor musi podjąć odpowiednie działania wobec dzieci chorych na cukrzycę. Podstawy prawne zobowiązujące dyrektora do podejmowania odpowiednich działań wynikających z uczęszczania do szkoły i przedszkola dzieci chorych na cukrzycę zawarte są w przepisach prawa oświatowego oraz w przepisach z zakresu opieki zdrowotnej związanych z organizację profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkole. Zgodnie z nimi dyrektor szkoły zobowiązany do:

  • sprawowania opieki nad uczniami oraz zapewnienie im odpowiednich warunków nauki i rozwoju psychofizycznego (art. 68 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe oraz art. 7 ust. 1 KN),
  • zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu oraz bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (art. 68 ust. 1 pkt 6 UPO, art. 7 ust. 2 pkt 6 KN oraz § 2 rozporządzenia MENiS z 31 grudnia 2002 r.),
  • zapewnienia dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów oraz możliwości korzystania ze specjalnych form pracy dydaktycznej (art. 1 pkt 5 UPO),
  • udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem ich potrzeb wynikających z choroby przewlekłej (§ 2 ust. 1 i 2 pkt 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.),
  • zapewnienia warunków organizacyjnych opieki zdrowotnej i możliwości korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej, we współpracy z podmiotami sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami oraz rodzicami dzieci z problemami zdrowotnymi, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania (art. 68 ust. 1 pkt 11 i art. 103 ust. 1 pkt 4 UPO oraz art. 4, 6 i 11 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami),
  • współpracy z pielęgniarką pełniącą wiodącą rolę w systemie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami (art. 68 ust. 1 pkt 11 UPO oraz art. 18 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami),
  • przygotowanie kadry pedagogicznej i innych pracowników do pracy z dziećmi przewlekle chorymi oraz stałego udzielania im pomocy i wsparcia odpowiednio do ich potrzeb zdrowotnych (art. 22 ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami),
  • ustalenie sposobu sprawowania opieki nad dzieckiem przewlekle chorym oraz postępowania w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia (art. 98 ust. 1 pkt 4 i 7 i art. 102 ust. 1 pkt 3, 5 i 12 UPO oraz § 2 rozporządzenia MENiS z 31grudnia 2002 r.). 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są zadania dyrektora związane z opieką zdrowotną, a jakie pielęgniarki szkolnej
  • Jakie są różnice w opiece nad dziećmi przewlekle chorymi w szkole i przedszkolu
  • Czy jest obowiązek zatrudniania dodatkowej kadry dla ucznia z cukrzycą
  • Jak zapewnić odpowiednie żywienie
  • Czy nauczyciel może podać insulinę

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql