Mentor a opiekun stażu - porównanie

Michał Kowalski
Data publikacji: 20 września 2022 r.
Poleć znajomemu

W nowym systemie awansu zawodowego mentor ma być odpowiednikiem opiekuna stażu. Nie oznacza to jednak, te funkcje są identyczne. Podobieństwa i różnice pomiędzy mentorem a opiekunem stażu przedstawiamy w tabeli.

Kryteria

Mentor

Opiekun stażu

Dla kogo?

dla nauczyciela początkującego odbywającego przygotowanie do zawodu (art. 9ca ust. 11 Karty Nauczyciela)

dla nauczyciela początkującego (dotychczasowego kontraktowego) realizującego staż na stopień nauczyciela mianowanego (art. 10 ust. 1 ustawy z 5 sierpnia 2022 r.). – nie dłużej niż do 31 sierpnia 2027 r.

Kto wyznacza?

dyrektor

Jak wyznaczyć?

Należy wydać polecenie służbowe nauczycielowi (dla celów dowodowych najlepiej w formie pisemnej). Nie jest wymagana zgoda nauczyciela

Pobierz informację o powierzeniu funkcji mentora>>

Jak odwołać?

analogicznie jak w przypadku wyznaczenia (polecenie służbowe)

Kto może pełnić funkcję?

  • w szkołach samorządowych - nauczyciel mianowany lub dyplomowany z wyjątkiem pełniących funkcję kierownicze,
  • w szkołach publicznych niesamorządowych i niepublicznych – nauczyciel mianowany lub dyplomowany, także jeżeli pełni funkcje kierownicze
  • w szkołach samorządowych - nauczyciel mianowany lub dyplomowany z wyjątkiem pełniących funkcję kierownicze,
  • w szkołach publicznych niesamorządowych – nauczyciel mianowany lub dyplomowany, także jeżeli pełni funkcje kierownicze,
  • w szkołach polskich oraz w publicznych szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej – nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany, także jeżeli pełni funkcje kierownicze

Jakie obowiązki?

wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym zapoznanie go z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innymi dokumentami obowiązującymi w szkole

współpraca z nauczycielem odbywającym staż i wspieranie go w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym w przypadku nauczyciela stażysty zapoznanie go z dokumentami obowiązującymi w danej szkole, w szczególności z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej

udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego;

współpraca z nauczycielem odbywającym staż w opracowaniu planu rozwoju zawodowego, w szczególności udzielanie mu pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego

dzielenie się z nauczycielem wiedzą i doświadczeniem w zakresie niezbędnym do efektywnej realizacji obowiązków nauczyciela;

wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych

umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć;

umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć

obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem;

obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż

inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych.

inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż do podejmowania wyzwań zawodowych

-

dzielenie się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem, w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć prowadzonych przez siebie oraz przez nauczyciela

przedstawienie opinii na temat nauczyciela w procedurze oceny pracy dokonywanej w toku przygotowania do zawodu

przedstawienie dyrektorowi projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu

branie udziału w obserwacji lekcji nauczyciela (w tym członkostwo w komisji dokonującej obserwacji)

-

Jakie wynagrodzenie?

dodatek funkcyjny w wysokości określonej w regulaminie wynagradzania

Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql