Dyrektorzy szkół muszą prowadzić obecnie awans na stopień nauczyciela mianowanego według dwóch różnych ścieżek awansu zawodowego. Część nauczycieli odbywa bowiem przygotowanie do zawodu, a część ubiega się o stopień nauczyciela mianowanego na podstawie przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2022 r. Sprawdź, komu przydzielić mentora, a komu opiekuna stażu.
Mentorem nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany. W wielu placówkach niepublicznych nie ma jednak zatrudnionych nauczycieli o tych stopniach awansu zawodowego. Sprawdź, czy nauczyciel początkujący zatrudniony w placówce niepublicznej musi odbywać przygotowanie do zawodu nauczyciela oraz co zrobić, gdy nie ma w niej nauczyciela, który mógłby pełnić funkcję mentora.
Jednym z pierwszych obowiązków dyrektora jest przydzielenie nauczycielowi początkującemu mentora. Jest to odpowiednik dotychczasowego opiekuna stażu. Dowiedz się, jakie są zadania mentora w toku.
Od kilku tygodni obowiązują nowe przepisy dotyczące awansu zawodowego. Najwięcej zmian dotyczy nauczycieli, którzy zaczynają karierę w szkole, mamy przygotowanie do zawodu nauczyciela i mamy mentora. W przeciwieństwie do poprzedniego stanu prawnego, przygotowanie do zawodu nauczyciela można rozpocząć w każdym momencie roku szkolnego i w każdym momencie roku szkolnego dyrektor może stanąć przed dylematem, komu podzielić funkcję mentora. O tym, kim jest i kim powinien być mentor Marta Wysocka – prawniczka i redaktorka Portalu Oświatowego, rozmawia z Krzysztofem Durnasiem – wieloletnim dyrektorem szkoły, pedagogiem.
Wielu nauczycieli, którzy w poprzednim stanie prawnym nie mogli zacząć stażu ze względu na zatrudnienie w trakcie roku szkolnego, teraz zaczyna odbywanie przygotowanie do wykonywania zawodu. Dotyczy tu także nauczycieli zatrudnianych na zastępstwo. Niekiedy rodzi to problemy praktyczne, szczególnie w małych szkołach, w których nauczyciel początkujący jest jednym nauczycielem danego przedmiotu. Kto w takiej sytuacji może być jego mentorem? Czy mentorem może być nauczyciel, który uczy innego przedmiotu?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy Karty Nauczyciela nie regulują odrębnie zasad uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli nieposiadających obywatelstwa polskiego. Oznacza to, że awans zawodowy nauczyciela obcokrajowca przebiega w taki sam sposób, jak w przypadku nauczycieli i Polaków. Sprawdź, czy zatrudniając nauczyciel, np. z Ukrainy, może odbywać przygotowanie do zawodu, a tym samym – czy trzeba przydzielić mu mentora.
W niektórych przypadkach osoba zajmująca stanowisko kierownicze może być mentorem dla nauczyciela obywającego przygotowanie do zawodu nauczyciela. Sprawdzamy, czy wicedyrektor centrum kształcenia ustawicznego może być mentorem nauczyciela, który rozpoczyna przygotowanie do zawodu?
Nauczyciel bez stopnia awansu, zatrudniony zgodnie z kwalifikacjami w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, realizuje przygotowanie do zawodu nauczyciela od dnia zatrudnienia. Dyrektor powinien więc jak najszybciej przydzielić mu mentora. Co stanie się, jeżeli takiego mentora nie będzie? Problem ten pojawia się w szczególności w szkołach i przedszkolach niepublicznych. Sprawdź, czy nieprzydzielenie nauczycielowi mentora pociąga za sobą negatywne konsekwencje?
Sprawdź, czy nauczyciel może zrezygnować z funkcji mentora i opiekuna stażu. Dowiedz się, jak zmienić mentora, jak również opiekuna. Pobierz wzory dokumentów niezbędne do odwołania nauczyciela z tych funkcji.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.