Dyrektorzy szkół muszą prowadzić obecnie awans na stopień nauczyciela mianowanego według dwóch różnych ścieżek awansu zawodowego. Część nauczycieli odbywa bowiem przygotowanie do zawodu, a część ubiega się o stopień nauczyciela mianowanego na podstawie przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 2022 r. Sprawdź, komu przydzielić mentora, a komu opiekuna stażu.
Dyrektor szkoły przydziela mentora wyłącznie nauczycielom odbywającym przygotowanie do zawodu. Przygotowanie to zaś odbywają nauczyciele nieposiadający stopnia awansu zawodowego (nauczyciele początkujący), którzy są zatrudnieni w wymiarze co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z kwalifikacjami lub na podstawie art. 10 ust. 3 Karty Nauczyciela (art. 9a ust. 2 i art. 9ca ust. 11 Karty Nauczyciela).
Nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych (art. 10 ust. 1 ustawy z 5 sierpnia 2022 r.). Oznacza to, że nauczyciele kontraktowi nie odbywają przygotowania do zawodu, lecz realizują staż na stopień nauczyciela mianowanego na podstawie Karty Nauczyciela w brzmieniu do 31 sierpnia 2022 r. Zgodnie z tymi przepisami nauczycielowi kontraktowemu, który odbywa staż na stopień nauczyciela mianowanego dyrektor szkoły przydziela opiekuna stażu, a nie mentora (art. 9c ust. 4 Karty Nauczyciela w brzmieniu do 31 sierpnia 2022 r.). Warto podkreślić, że po 1 września 2022 r. opiekun stażu nie stał się mentorem.
Nauczyciele kontraktowi mogą ubiegać się o stopień nauczyciela mianowanego na dotychczasowych zasadach do 31 sierpnia 2027 r. (art. 10 ust. 6 ustawy z 5 sierpnia 2022 r.). Jeżeli do tego dnia nie uzyskają tego stopnia awansu, z dniem 1 września 2027 r. rozpoczną przygotowanie do zawodu nauczyciela, co będzie wiązało się z obowiązkiem przydzielenia im mentora.