Jakie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zapewnić uczniom z Ukrainy

Marzenna Czarnocka
Data publikacji: 11 maja 2022 r.
Poleć znajomemu
Jakie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zapewnić uczniom z Ukrainy

Ukraińskim dzieciom i młodzieży – w przypadku stwierdzenia trudności – należy zapewnić dodatkowe wsparcie w formie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli brakuje stosownych dokumentów, rodzic może zwrócić się o wsparcie do dyrektora. Powinien pomóc w przygotowaniu wniosku do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podpowiadamy, jakie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne należy zapewnić uczniom z Ukrainy.

Przyjmując do szkół czy placówek uczniów z Ukrainy, należy zapewnić im odpowiednie warunki nauki. Ich przyjęcie może generować potrzebę nowych rozwiązań organizacyjnych. Konieczne może być podjęcie dodatkowych działań opiekuńczych, wychowawczych i związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dyrektor musi również ustalić, w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców, potrzebę modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego. W razie potrzeby należy dokonać jego modyfikacji.

Więcej na temat zmian w programie wychowawczo-profilaktycznym przeczytasz tutaj>>

Niezbędna pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Celem pomocy udzielanej uczniom powinno być jak najszybsze umożliwienie im aktywnego udziału w zajęciach. Uczniowie z Ukrainy mogą tak jak polscy uczniowie prezentować indywidualne tempo i dynamikę rozwoju, zróżnicowane umiejętności szkolne, predyspozycje osobowe. Na to nakładać się będą trudności z rozumieniem treści edukacyjnych przekazywanych w języku polskim. Może to powodować frustrację, która, jeśli będzie utrzymywać się przez dłuższy czas, może spowodować inne trudności:

  • zniechęcenie,
  • spadek motywacji do uczenia się,
  • trudności emocjonalne.

Przeczytaj również „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z Ukrainy”>>

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak dostosować wymagania do możliwości ucznia (przykłady),
  • jak rozpoznać potrzeby edukacyjne i rozwojowe, 
  • kiedy trzeba zapewnić specjalistyczne wsparcie w formie zajęć z pomocy, psychologiczno-pedagogicznej,
  • jak odpowiednio przygotować nauczycieli i specjalistów na pracę z uczniem.

Pozostało jeszcze 79% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu Oświatowego a wraz z nim:
Aktualne informacje o zmianach w przepisach
Największa baza narzędzi dla szkół
Baza 7000 porad prawnych dla dyrektorów szkół oraz kadrowych w oświacie
Konkretne odpowiedzi ekspertów w poradni i na czacie

Możesz zrezygnować z odnawiania subskrypcji w dowolnym momencie

Jeśli posiadasz już konto

Zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql