kształcenie uczniów z Ukrainy

Jakie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zapewnić uczniom z Ukrainy
Ukraińskim dzieciom i młodzieży – w przypadku stwierdzenia trudności – należy zapewnić dodatkowe wsparcie w formie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli brakuje stosownych dokumentów, rodzic może zwrócić się o wsparcie do dyrektora. Powinien pomóc w przygotowaniu wniosku do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podpowiadamy, jakie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne należy zapewnić uczniom z Ukrainy.
Przyjmując do szkół czy placówek uczniów z Ukrainy, należy zapewnić im odpowiednie warunki nauki. Ich przyjęcie może generować potrzebę nowych rozwiązań organizacyjnych. Konieczne może być podjęcie dodatkowych działań opiekuńczych, wychowawczych i związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor musi również ustalić, w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców, potrzebę modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego. W razie potrzeby należy dokonać jego modyfikacji.
Więcej na temat zmian w programie wychowawczo-profilaktycznym przeczytasz tutaj>>
Niezbędna pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Celem pomocy udzielanej uczniom powinno być jak najszybsze umożliwienie im aktywnego udziału w zajęciach. Uczniowie z Ukrainy mogą tak jak polscy uczniowie prezentować indywidualne tempo i dynamikę rozwoju, zróżnicowane umiejętności szkolne, predyspozycje osobowe. Na to nakładać się będą trudności z rozumieniem treści edukacyjnych przekazywanych w języku polskim. Może to powodować frustrację, która, jeśli będzie utrzymywać się przez dłuższy czas, może spowodować inne trudności:
- zniechęcenie,
- spadek motywacji do uczenia się,
- trudności emocjonalne.
Przeczytaj również „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów z Ukrainy”>>
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- jak dostosować wymagania do możliwości ucznia (przykłady),
- jak rozpoznać potrzeby edukacyjne i rozwojowe,
- kiedy trzeba zapewnić specjalistyczne wsparcie w formie zajęć z pomocy, psychologiczno-pedagogicznej,
- jak odpowiednio przygotować nauczycieli i specjalistów na pracę z uczniem.