Jak zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny w związku z przyjęciem uczniów z Ukrainy

Bożena Winczewska
Data publikacji: 25 kwietnia 2022 r.
Poleć znajomemu
Jak zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny w związku z przyjęciem uczniów z Ukrainy

W jakim zakresie należy dokonać modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego ze względu na zapewnienie pomocy obywatelom Ukrainy? Co powinna obejmować taka modyfikacja? Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi wskazówkami.

Rozporządzenie MEiN z 21 marca 2022 r.  przewiduje możliwość dokonania zmian w programie wychowawczo-profilaktycznym uchwalonym do realizacji w roku szkolnym 2021/2022. Związane jest to z przyjęciem do szkoły uczniów pochodzenia ukraińskiego.

O potrzebie modyfikacji programu po przyjęciu do szkoły uczniów z Ukrainy decyduje dyrektor szkoły, w porozumieniu z:

  • radą pedagogiczną,
  • radą rodziców

(§ 13 rozporządzenia MEiN z 21 marca 2022 r.).

Opracowaniem modyfikacji powinni zająć się nauczyciele i specjaliści pracujący w szkole pod kierownictwem dyrektora. Należy uwzględnić opinię i zaangażowanie rodziców dzieci polskich i ukraińskich. 

Zadania przed modyfikacją – diagnoza środowiska uczniowskiego

Uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego, w porozumieniu z radą pedagogiczną, należy do kompetencji rady rodziców. Powinno być poprzedzone diagnozą środowiska uczniowskiego i określeniem jego potrzeb. Podobnie jak w przypadku, kiedy mamy do czynienia z uchwalaniem programu wychowawczo-profilaktycznego, przed jego modyfikacją należy:

  • rozpoznać problemy uczniów z Ukrainy, ich potrzeby wychowawcze i profilaktyczne oraz czynniki ryzyka, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań problemowych (bariera językowa, różnice kulturowe, trauma związana z przymusowym przesiedleniem, brak poczucia bezpieczeństwa),
  • sformułować działania wychowawczo-profilaktyczne dostosowane do tych potrzeb,
  • wskazać te obszary w realizowanym w szkole w roku szkolnym 2021/2022 programie, w których konieczne jest wprowadzenie zmian.

Z artykułu dowiesz się:

  • w jakim zakresie zmodyfikować program wychowawczo-profilaktyczny,
  • jak uchwalić zmodyfikowany program,
  • jakie są przykładowe obszary modyfikacji.

Pozostało jeszcze 73% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu Oświatowego a wraz z nim:
Aktualne informacje o zmianach w przepisach
Największa baza narzędzi dla szkół
Baza 7000 porad prawnych dla dyrektorów szkół oraz kadrowych w oświacie
Konkretne odpowiedzi ekspertów w poradni i na czacie

Możesz zrezygnować z odnawiania subskrypcji w dowolnym momencie

Jeśli posiadasz już konto

Zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql