Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało wzór wniosku o bon na laptop dla nauczyciela. Oprócz tego opublikowany został wzór zestawienia dla dyrektora, jak również instrukcje postępowania dla nauczycieli, dyrektorów i organów prowadzących – dotyczące wnioskowania o bon. To jednak nie wszystko. Przedstawiono również przydatne wskazówki dotyczące realizacji bonu.
W życie weszło już rozporządzenie przewidujące terminy uruchomienia wsparcia w postaci bonów na laptop dla nauczycieli. Z rozporządzenia tego wynika, w jakich terminach nauczyciele mogą składać wniosku o bony na laptop. Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, przygotowało wzór wniosku o bon na laptop składanego przez nauczyciela wraz z załącznikiem w postaci tabeli z danymi nauczyciela. Rekomendowane jest złożenie wniosku z załącznikiem w postaci elektronicznej (a więc bez podpisu nauczyciela). Wniosek może być wysłany np. na służbowy adres e-mail dyrektora.
W dalszej kolejności dyrektorzy na podstawie wniosków nauczycieli mają przygotować tabelę z danymi nauczycieli uprawnionych do bonu, którzy złożyli wniosek o jego otrzymanie.
Ewentualnie możliwe jest uzupełnienie tabeli w pliku dostępnym w Strefie Pracownika Systemu Informacji Oświatowej. Plik ten zawiera imiona, nazwiska i numery PESEL nauczycieli, którzy widnieją w ewidencji zatrudnionych nauczycieli w danej szkole. Dyrektor uzupełnia wówczas tabelę, wpisując adresy e-mail i numery telefonów nauczycieli. Więcej na ten temat w instrukcji przygotowanej przez resort cyfryzacji dla nauczyciela i dyrektora.
Zweryfikowaną listę uprawnionych nauczycieli dyrektor przekaże do organu prowadzącego. Ten zaś składa odrębnie dla każdej szkoły wniosek w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Termin na złożenie wniosku wynosi 30 dni, licząc od dnia uruchomienia wsparcia dla poszczególnych grup nauczycieli, według rozporządzenia, o którym mowa na początku artykułu.
Resort podał także informacje dotyczące wykorzystania bonu. Otóż uprawnieni nauczyciele otrzymają bon na podany przez siebie adres e-mail. Następnie wybiorą sklep, który realizuje płatności za pomocą bonów.
Płatność odbędzie się z wykorzystaniem kodu przesłanego na adres e-mail nauczyciela. Kod wpłynie z adresu: [email protected]. Po wpisaniu kodu przez sprzedawcę, nauczyciel będzie musiał podać drugi kod, który otrzyma w wiadomości SMS. W ten sposób płatność zostanie potwierdzona. Z kolei w sklepie internetowym sprzedawca powinien udostępnić funkcjonalność pozwalającą na samodzielne wpisanie kodu przez kupującego.
Nauczyciel będzie mógł skorzystać z prawa do odstąpienia lub reklamacji i zwrócić zakupiony laptop – na ogólnych zasadach. W takim przypadku bon zostanie ponownie aktywowany.
Płatność ratalna – w pewnym zakresie jednak możliwa
Warto wspomnieć również o płatności ratalnej. Resort cyfryzacji doprecyzował bowiem stanowisko w zakresie takiej płatności. Wskazał bowiem, że płatność ratalna będzie możliwa w części nieobjętej bonem.