MEiN o wskaźniku zwiększającym w dotacji

Michał Kowalski
Data publikacji: 14 września 2023 r.
Poleć znajomemu
MEiN o wskaźniku zwiększającym w dotacji

Jak wyliczyć wskaźnik zwiększający na potrzeby dotacji? Wątpliwości budzi kwestia, czy przy naliczaniu tego wskaźnika należy odjąć wydatki na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych. W odpowiedzi na pytanie RIO w Opolu stanowisko w tej kwestii przedstawia MEiN.

Odjęcie niektórych wydatków przy wyliczaniu wskaźnika zwiększającego

Pytanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu brzmiało następująco: Czy wyliczając wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), na podstawie wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w symbolu Wbt-1 należy uwzględnić również wydatki z rozdziału 80150? Chodzi tu o wydatki klasyfikowane jako realizacjazadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych.

Resort edukacji i nauki odpowiedział na to pytanie twierdząco. W ocenie MEiN odejmowanie wydatków klasyfikowanych w rozdziale 80150 od wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę szkół, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, z wyjątkiem szkół specjalnych (symbol Wbt1), jest niedopuszczalne.

Przy naliczaniu wskaźnika zwiększającego od wszystkich wydatków jednostki na rzecz szkoły danego typu (innej niż specjalna) odejmuje się wyłącznie wydatki wymienione w art. 14 ust, 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Jednocześnie różnicę dzieli się przez liczbę wszystkich uczniów - zarówno z orzeczeniem i bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Dlaczego wyłączenie jest nieuzasadnione

W przypadku odmiennego rozwiązania konieczne byłoby wyłączenie z subwencji (symbol St-1) kwot naliczanych na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach nie będących szkołami specjalnymi. Tylko w ten sposób można byłoby zachować porównywalność po stronie licznika i mianownika wzoru.

Źródło:
  • samorzad.pap.pl
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql