„Plan” zmian w edukacji, czyli czego mogą spodziewać się szkoły od przyszłego roku szkolnego

Monika Fidler

Monika Fidler

Redaktor Portalu Oświatowego
Data publikacji: 7 września 2016 r.
Poleć znajomemu
„Plan” zmian w edukacji, czyli czego mogą spodziewać się szkoły od przyszłego roku szkolnego

Gimnazja publiczne i niepubliczne, które nie są w zespołach szkół, będą miały 5 lat na to, by stać się szkołami podstawowymi – poinformowała minister edukacji narodowej. I choć na przepisy prawne wprowadzające nowe regulacje trzeba jeszcze poczekać, to już widać kierunek zmian. Przedstawiamy główne założenia zaprezentowane przez minister edukacji narodowej.

Plan jest, ale potrzebne są akty wykonawcze

Na posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży minister edukacji narodowej przedstawiła informacje na temat projektowanych zmian w systemie oświaty, w tym propozycji rozwiązań strukturalnych i programowych. Zaznaczyła, że szczegółowe rozwiązania dotyczące struktury szkolnictwa zostaną przedstawione w projekcie nowelizacji. Wstępnie mają się one ukazać na jesieni.

Zapowiedziana przez MEN pod koniec czerwca reforma przewiduje m.in. powrót do 8-letniej szkoły podstawowej i 4-letniego liceum. Gimnazja mają być stopniowo wygaszane, proces ten ma się rozpocząć od września 2017 r.
Nowe podstawy programowe

Minister zapowiedziała, że rozpoczynają się prace nad podstawami programowymi, szczególnie dla szkół podstawowych. Grupy pracujące nad podstawami mają być maksymalnie 8–9-osobowe, a w ich skład wchodzą osoby z różnych środowisk.

Podstawy programowe nauczania to dokument, w randze rozporządzenia ministra edukacji, określający, co uczeń musi umieć z poszczególnych przedmiotów, kończąc każdy kolejny etap nauki. Z kolei siatka godzin wynika z rozporządzenia o ramowych planach nauczania, w którym określone jest, ile godzin nauczania danego przedmiotu ma uczeń na danym etapie edukacyjnym.

5 lat dla samodzielnych gimnazjów na przekształcenie

Szefowa MEN zwróciła również uwagę, że większość gimnazjów działa w zespołach. W przypadku ich przekształcenia w szkołę podstawową, w zespołach zostaje dyrektor, a także nauczyciele.

W przypadku samodzielnego gimnazjum dyrektor razem z samorządem podejmą decyzję, czy zostają w strukturze tego samego budynku. Będą mieli 5 lat, aby stać się szkołą podstawową. W takiej sytuacji będą wspólnie decydowali, od kiedy zacznie funkcjonować klasa I.

Przekształcenie niepublicznych szkół

W przypadku placówek niepublicznych minister zapowiada pewne ułatwienia w przekształceniu. Szkoły niepubliczne:

  • nie będą musiały składać nowego wniosku o zgodę na utworzenie szkoły, a tylko uzupełnić go, jeśli będą się przekształcać w szkołę podstawową, potrzebna będzie natomiast zgoda sanepidu,
  • na przekształcenie mają również 5 lat.
Przez 5 lat samorząd nie będzie mógł odmówić uzupełnienia im wniosku, chyba, że odmówi go sanepid.
Dwa roczniki w jednej klasie

W 2019 r. – według zapowiadanych zmian – naukę w szkołach średnich rozpoczynać będą jednocześnie dwa roczniki:

  • rocznik, który skończy 3-letnie gimnazjum (będzie to ostatni taki rocznik),
  • rocznik, który skończy 8-letnią szkołę podstawową (będzie to pierwszy taki rocznik).

Uczniowie tych dwóch roczników będą się uczyć w szkołach średnich zgodnie z dwoma podstawami programowymi – starą i nową. Jak powiedziała minister: jeśli chodzi o skumulowane roczniki, to one mają zapobiec, skompensują niż demograficzny, a tak naprawdę uratują powiaty od bankructwa (…).

Reformy nie da się przesunąć

Na posiedzeniu komisji pytano również, czy nie można przesunąć o rok wprowadzenia reformy. Tak duża reforma wymaga  przygotowania nowych podstaw programowych, podręczników i nowej sieci szkół, a na to może być zbyt mało czasu. Jednak według Pani minister przesunięcie zmian nie jest możliwe, głównie ze względu na to, że w 2018 r. będą wybory samorządowe, a w 2019 r. wybory parlamentarne.

Źródło:

  • Strona internetowa Serwis Samorządowy PAP (www.samorzad.pap.pl).
Opracowanie: Monika Fidler

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel