Polscy zwycięzcy w konkursie eTwinning

Wioleta Szczygielska
Data publikacji: 15 marca 2013 r.
Poleć znajomemu

Aż sześciu nauczycieli z Polski zostało nagrodzonych w konkursie Komisji Europejskiej „Europejskie Nagrody eTwinning". Gala, w trakcie której wyłoniono autorów najlepszych międzynarodowych projektów, odbyła się wczoraj w Lizbonie.

W tym roku nagrody przyznawane były w dziewięciu kategoriach. W sześciu z nich nagrodzono polskich autorów projektów - Jolantę Okuniewską, Stanisławę Czerezdrecka, Wiolettę Sosnowską, Małgorzatę Czech, Małgorzatę Pawlik-Podgórską oraz Katarzynę Zawiłę-Dudzik.

Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie. Otrzymała nagrodę za projekt „Friends Fur-ever" zrealizowany we współpracy ze szkołami z Rumunii i Portugalii. W ramach przedsięwzięcia, w partnerskich szkołach odbywały się lekcje angielskiego oparte o zbliżone, wspólnie wypracowane metody.

Stanisława Czerezdrecka, nauczycielka języka angielskiego z Zespołu Szkół w Dąbrowie Opolskiej z partnerskimi szkołami z sześciu krajów stworzyła w internecie „Tęczową wioskę" i „Złotą Księgę Tęczowej Wioski". W wiosce, której obywatelami byli uczniowie partnerskich szkół, funkcjonowanie było możliwe dzięki przestrzeganiu wspólnie ustalonych przepisów prawnych i realizacji zadań w międzynarodowych grupach.

Wioletta Sosnowska została laureatką w kategorii specjalnej (język francuski). Nauczycielka pracuje w Zespole Szkół Tekstylno-Handlowych w Żaganiu. W ramach projektu "W kręgu znaków zodi@ku" zachęciła uczniów do wspólnego odkrycia historii niedźwiedzia Wojtka, którego znaczenie w dziejach stosunków polsko-włoskich jest mało znane w Polsce, a stosunkowo dobrze we Włoszech.

Małgorzata Czech, nauczycielka języka niemieckiego w Gimnazjum nr 11 w Częstochowie postanowiła w projekcie "Direkt aus..." wymienić się doświadczeniami z nauczycielami z Grecji i Francji. Celem było zmotywowanie uczniów do nauki języka niemieckiego. Dzięki nowym pomysłom, uczniowie z partnerskich szkół realizowali wspólne projekty online i publikowali je w internecie. Projekt łączył tematy z geografii, historii, informatyki, języka i literatury, studiów europejskich oraz sztuki.

Nagrodę im. Marii Skłodowskiej-Curie za projekt „Fly me to the Moon", otrzymała Małgorzata Pawlik-Podgórska, nauczycielka fizyki w Miejskim Zespole Szkół, Gimnazjum nr 1 w Czeladzi. Wspólnie z rówieśnikami z Grecji, Hiszpanii, Francji, Turcji i Słowenii uczniowie klas II i III gimnazjum wykorzystywali i poszerzali swoje umiejętności z fizyki i astronomii oraz języka angielskiego. Tematyka projektu dotyczyła obserwacji astronomicznych, przeprowadzania pomiarów i tworzenia modeli.

Nagroda Porozumienia Międzykulturowego im. Mevlany otrzymała Katarzyna Zawiła-Dudzik ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Orła Białego w Czechowicach-Dziedzicach za projekt „Intercultural dialogue through fairy tales, drama and art". Został on zrealizowany przez 35 szkół z 33 krajów europejskich. Jego celem było nie tylko zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego, ale przede wszystkim otworzenie ich na kulturowe bogactwo Europy.

eTwinning to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkołach. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. Tematy realizowanych projektów są dowolne, ale zawsze powiązane z podstawą programową. Mogą mieć one charakter międzyprzedmiotowy i odbywać się na wszystkich poziomach nauczania.

Źródło informcji:

  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
Wioleta Szczygielska

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql