RPD: Kontrolerzy biletów powinni mieć więcej cierpliwości wobec dzieci

Anna Trochimiuk
Data publikacji: 21 maja 2013 r.
Poleć znajomemu

18 maja 2013 roku Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Prezydentów Miast, Burmistrzów i Wójtów z prośbą o podjęcie działań informacyjnych, uświadamiających i uwrażliwiających osoby dokonujące kontroli biletów i dokumentów uprawniających do ulg w środkach transportu lokalnego na dobro kontrolowanych dzieci i młodzieży.

Życzliwość i wyrozumiałość w środkach publicznego transportu

Z listów, jakie trafiają do Biura Rzecznika Praw Dziecka wynika, że kontrolerzy często w niewłaściwy sposób odnoszą się do kontrolowanych dzieci, nie udzielają im niezbędnych informacji, niedokładnie sprawdzają dokumenty uprawniające do ulgowych bądź darmowych przejazdów, są nieuprzejmi i nastawieni nie na pomoc dziecku, a jedynie na wyegzekwowanie opłat od jego opiekunów. W wystąpieniu Rzecznik Praw Dziecka zwrócił uwagę, że dzieci podróżujące środkami transportu powinny być traktowane w sposób szczególny, z cierpliwością i wyrozumiałością. Przypomniał także, że według obowiązujących przepisów, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zapewnienie transportu publicznego należy do zadań własnych gminy.

Rzecznik podkreśla, że dzieci podróżujące środkami publicznego transportu powinny być grupą traktowaną w szczególny sposób - cierpliwie i wyrozumiale, a osoby dokonujące kontroli biletów powinny mieć na uwadze wiek kontrolowanych dzieci. Dotyczy to w szczególności dzieci niepełnosprawnych.

Źródło:

  • Strona internetowa Rzecznika Praw Dziecka (www.brpd.gov.pl).
Opracowanie: Anna Trochimiuk

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql