W piątek 4 marca 2022 r. w godz. 19-21 odbędzie się otwarte szkolenie dla nauczycieli, pedagogów, opiekunów i rodziców dotyczące tego, jak rozmawiać z dziećmi o wojnie. Szkolenie jest organizowane przez Rzecznika Praw Dziecka. Udział w tym wydarzeniu nie wymaga zapisów.
Od 7 grudnia działa Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka oraz specjalny czat internetowy. Dzieci i młodzież z problemami mogą skorzystać z tzw. darmowej poradni psychologicznej, która działa 7 dni w tygodniu przez całą dobę. Co ważne, pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.
Rzecznik Praw Dziecka wezwał premiera i minister edukacji narodowej do przedłużenia rekrutacji do szkół średnich. Tak aby każdy uczeń, niezależnie od tego, kiedy napisze egzamin gimnazjalny lub ósmoklasisty – w kwietniu czy w czerwcu – zdążył złożyć wszystkie dokumenty do wybranej przez siebie szkoły.
W przypadku czynu naruszającego prawa i dobro dziecka postępowanie dyscyplinarne wobec nauczyciela będzie mogło być wszczęte także po upływie 3 miesięcy od dnia powzięcia informacji przez właściwy organ o jego popełnieniu – jak wynika z projektu nowelizacji Karty Nauczyciela.
Rzecznik Praw Dziecka po raz kolejny zgłasza do Minister Edukacji Narodowej przeciążenie uczniów pracami domowymi i postulat o analizę podstawy programowej. W wystąpieniu RPD wskazał w szczególności na obowiązkowe prace domowe w niepokojącej ilości, a także zadawanie uczniom tematów nieprzerobionych na lekcji, do samodzielnego opracowania.
Rzecznik Praw Dziecka wystąpił do Minister Edukacji Narodowej w sprawie nierównego traktowania dzieci startujących w konkursach przedmiotowych organizowanych przez kuratorów oświaty. Z danych wynika, że konkursy te nie przewidują zróżnicowania programowego w przypadku uczniów klas III gimnazjów i uczniów VIII klas.
Ze względu na liczne skargi dzieci, rodziców oraz nauczycieli na trudną sytuację szkolną uczniów klas VII szkół podstawowych po reformie systemu edukacji były przyczyną zlecenia przez Rzecznika Praw Dziecka zbadania problemu. Przedstawiamy wyniki z niepokojącego raportu RPD.
Przemęczeni i zniechęceni do zajęć szkolnych uczniowie nie mający czasu na swoje pasje i odpoczynek – takie zdaniem Rzecznika Praw Dziecka są skutki zbytniego obciążania uczniów pracami domowymi. Rzecznik zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej m.in. o ustalenie minimalnych standardów w zakresie zadawania uczniom prac domowych, w tym dopuszczalnego obciążenia uczniów takim obowiązkiem.
W wystąpieniu do MEN Rzecznik Praw Dziecka zwraca uwagę na negatywne skutki wprowadzenia tzw. ustawy przedszkolnej. Podkreśla, że dzieci będą uczęszczać do przedszkoli często oddalonych o wiele kilometrów od miejsca zamieszkania. Ale to nie jedyny zarzut do wprowadzonych przepisów.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej o analizę problemu związanego z nadmierną ilością zadawanych uczniom prac domowych. Skierował również prośbę o możliwość włączenia zagadnienia zmniejszenia obciążenia uczniów tymi pracami do Planu Nadzoru Pedagogicznego na kolejny rok szkolny. Sprawdzamy, co jeszcze zawiera list Rzecznika Praw Dziecka.
Istnieje niebezpieczeństwo, że dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania będą wykluczane z zajęć z rówieśnikami - alarmuje Rzecznik Praw Dziecka i zwraca się w tej sprawie do Ministra Edukacji Narodowej.
Obowiązujące przepisy zakazują stosowania jakichkolwiek kar cielesnych wobec dzieci, nawet klapsa. Analiza postępowań karnych wszczętych wobec rodziców i opiekunów dzieci, prowadzi do wniosku, że w dużej mierze są one umarzane ze względu na to, że zachowania ich mieściły się w akceptowalnych granicach karcenia dziecka. Rzecznik zwrócił się do Prokuratora Generalnego z prośba o analizę praktyki prowadzenia tego typu spraw z uwzględnieniem, że wobec małoletnich nie można stosować żadnych kar cielesnych i żadne tego typu kary nie mogą być postrzegane jako dozwolone karcenie.
Czy w szkołach jest bieżąca woda oraz miejsce na pozostawienie podręczników? Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się kuratoriów oświaty oraz Głównego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w tym zakresie.
Legitymacje szkolne wydane w języku obcym nie są honorowane przez kontrolerów biletów, przez co polscy uczniowie uczący się za granicą lub w szkołach zagranicznych w Polsce, nie mogą korzystać z ulgowych przejazdów transportem publicznym. Na ten problem zwraca uwagę Rzecznik Praw Dziecka.
Mimo apelu Rzecznika Praw Dziecka, resort edukacji nie planuje zwiększenia liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówkach oświatowych. Od 1 września 2013 r. ma jedynie poszerzyć się katalog placówek, w których organizowane jest wczesne wspomaganie.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.