RPD: Placówki prywatne powinny być pod większą kontrolą kuratorium

Anna Trochimiuk

Anna Trochimiuk

Prawnik, redaktor i autor publikacji dotyczących spraw kadrowych w placówkach oświatowych
Data publikacji: 15 kwietnia 2014 r.
Poleć znajomemu

Placówki niepubliczne, o ile nie ubiegają się lub nie posiadają uprawnień szkoły publicznej, nie podlegają wystarczającej kontroli kuratorium oświaty - uważa Rzecznik Praw Dziecka i zwraca się do resortu edukacji o zmianę przepisów.

Brak opinii kuratora przy wpisie do rejestru

Obecnie, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły i placówki oświatowe po uzyskaniu wpisu do ewidencji. Jednakże tylko w przypadku szkół ubiegających się o nadanie uprawnień szkoły publicznej, wpis ten jest uwarunkowany pozytywną opinią kuratora oświaty (art. 82 ust. 2a UoSO). Dodatkowo, przepisy nie zobowiązują kuratora oświaty do przeprowadzenia kontroli placówki niepublicznej w ciągu pierwszych 6 miesięcy działalności, chyba że uzyskała ona uprawnienia szkoły publicznej (art. 85 ust. 2 UoSO).

Zdaniem Rzecznika Praw Dziecka, takie regulacje nie zapewniają odpowiednich warunków ochrony praw dziecka w placówkach niepublicznych.
Rzecznik wnosi o zmianę przepisów

Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej o wprowadzenie zmian do ustawy o systemie oświaty, polegających na wprowadzeniu wymogu:

  1. uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty przed dokonaniem  wpisu placówki niepublicznej do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, co będzie gwarantować, że organizacja tej placówki nie jest sprzeczności z realizacją praw dziecka,
  2. zbadania działalności placówki niepublicznej przez kuratora oświaty w ciągu pierwszych 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności, a w szczególności stwierdzenia, czy sposób jej funkcjonowania jest zgodny z obowiązującymi przepisami, w tym prawami dziecka.
Przepisy o nadzorze pedagogicznym pozwalają na niekontrolowanie placówek nawet przez kilka lat

Uwagę Rzecznika zwracają także zapisy rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego, które nie określają częstotliwości z jaką kuratorzy oświaty powinny wykonywać zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego w szkołach i placówkach, tak publicznych, jak i niepublicznych. Praktyka pokazuje, że placówki funkcjonują bez nadzoru zewnętrznego nawet przez kilka lat, co nie powinno mieć miejsca.

Źródło:

  • wystąpienie Rzecznika Praw Dziecka do Minister Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 2014 r. (ZEW/500/15/2014/JK)
Opracowanie: Anna Trochimiuk

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel