Zasady weryfikacji niekaralności wprowadzone tzw. ustawą Kamilka budzą wiele wątpliwości w praktycznym stosowaniu. W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy te wymagają zmian, ponieważ nie są zgodne z regułami poprawnej legislacji, a wręcz mogą zniechęcać do podejmowania pracy z małoletnimi.
Poza wprowadzeniem standardów ochrony małoletnich tzw. ustawa Kamilka zmodyfikowała zasady weryfikacji niekaralności osób, która mają być zatrudnione lub dopuszczone do innej działalności związanej z:
Osoby takie muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw wskazanych w art. 21 ust. 3 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Poza tym muszą zostać poddane sprawdzeniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym. To jednak nie wszystko. Dodatkowe zaświadczenia i oświadczenia muszą przedstawić osoby, które mieszkały za granicą w ciągu ostatnich 20 lat a także osoby z innym obywatelstwem.
Niestety wprowadzone przepisy wzbudzają wiele wątpliwości. Jednym z najtrudniejszych wyzwań jest określenie, czy w danym przypadku weryfikacja niekaralności jest konieczna. Jak wskazuje Rzecznik Praw Obywatelskich, dotyczy to m.in.:
Kolejna wątpliwość powstaje wokół osób, które mają jedynie pobieżny kontakt z dziećmi. Rodzi się zwłaszcza pytanie, czy należy sprawdzać wszystkich takich pracowników mających styczność z dziećmi. Pytanie to jest aktualne zwłaszcza w szkołach i placówkach oświatowych. Istnieje bowiem wiele argumentów przemawiających za celowością takiego rozwiązania, tymczasem ustawa aż tak szeroką weryfikację wyklucza (zob. art. 21 ust. 1).
Z drugiej strony pojawiają się głosy, że nowe regulacje blokują jakąkolwiek możliwość nawiązania relacji z dzieckiem, co dotyczy nie tylko pracowników ale też m.in. wolontariuszy. Zbyt formalistyczny wymóg weryfikacji niekaralności może też zniechęcać pracowników, współpracowników czy wolontariuszy do podjęcia współpracy ze szkołami i placówkami oświatowymi – tym bardziej, że koszty pozyskania zaświadczenia o niekaralności z KRK spoczywają właśnie na tych osobach.
W ocenie Rzecznika problemy te wynikają z dyskusyjnej jakości legislacyjnej niektórych przepisów ustawy Kamilka i braku refleksji co do skutków jej wejścia w życie. To rodzi konieczność podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do nowelizacji ustawy i wyeliminowania istniejących wątpliwości. Konieczne jest zwłaszcza takie uregulowanie nowych obowiązków, by było wiadomo, wobec kogo konkretnie należy je stosować.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń