W Dzienniku Ustaw pojawiły się 2 nowelizacje rozporządzeń w sprawie podstaw programowych. Uwzględniają one nowy przedmiot edukacja zdrowotna – który zastępuję wychowanie do życia w rodzinie, a także edukację obywatelską, która zastępuje HIT. Sprawdzamy, co zawarto w podstawach programowych nowych przedmiotów i od kiedy będą obowiązywać.
Głównym celem podstawy programowej w zakresie edukacji zdrowotnej jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną. Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy). Pozwoli to uczniom budować wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, aby trafnie rozpoznawać potrzeby zdrowotne własne i otoczenia.
Wymagania ogólne podstawy programowej obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia i czynnikami na nie wpływającymi, zainteresowanie zdrowiem własnym i otoczenia oraz zaangażowanie w zdrowy styl życia. Podstawa programowa obejmuje dziesięć działów, które odzwierciedlają sfery funkcjonowania człowieka:
1) Wartości i postawy
2) Zdrowie fizyczne
3) Aktywność fizyczna
4) Odżywianie
5) Zdrowie psychiczne
6) Zdrowie społeczne
7) Dojrzewanie
8) Zdrowie seksualne
9) Zdrowie środowiskowe
10) Internet i profilaktyka uzależnień
Natomiast głównym celem podstawy programowej edukacji obywatelskiej jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego w społeczeństwie demokratycznym. Przedmiot buduje i wzmacnia postawy patriotyczne oparte na poczuciu tożsamości i dumie z przynależności do wspólnoty, trosce o małą i dużą ojczyznę, poczuciu odpowiedzialności za jej kształt. Równolegle przedmiot kształtuje otwartość i szacunek wobec innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.
Podstawa programowa obejmuje siedem działów, które odzwierciedlają sześć kręgów wspólnot, w których funkcjonuje uczeń – od rodziny, przez szkołę, wspólnotę lokalną i regionalną, ojczyznę i wspólnotę europejską po wspólnotę międzynarodową. Dodatkowo wyodrębniono dział wprowadzający do tematyki edukacji obywatelskiej oraz dotyczący demokracji i prawa:
1) Ja i społeczeństwo
2) Szkoła jako wspólnota
3) Społeczność lokalna i regionalna
4) Demokracja i prawo
5) Polska – władza, świat polityki i sfera publiczna
6) Polska w Europie
7) Świat globalnych zależności
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń