Kontrola trzeźwości w szkole – zmiany już niebawem

Michał Kowalski
Data publikacji: 31 stycznia 2023 r.
Poleć znajomemu
Kontrola trzeźwości w szkole – zmiany już niebawem

Nowe zasady kontroli trzeźwości to druga bardzo istotna nowość w Kodeksie pracy w 2023 r. Będzie ona dotyczyła oczywiście także pracowników szkoły. Nowelizacja przepisów regulujących tę kwestię została właśnie podpisana przez Prezydenta i w ciągu 14 dni od ogłoszenia wejdzie w życie.

Kontrola trzeźwości w szkole – kiedy możliwa 

Po raz pierwszy w Kodeksie pracy uregulowana została ogólna procedura kontroli trzeźwości pracowników. Będzie ona oczywiście dotyczyła zarówno nauczycieli jak i pracowników niepedagogicznych.

Kontrola trzeźwości będzie możliwa w razie konieczności:
  • zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników szkoły lub innych osób (np. uczniów),
  • ochrony mienia.

Na takich samych zasadach dyrektor szkoły będzie mógł polecić kontrolę na obecność innych środków działających podobnie do alkoholu (zostaną one skatalogowane w rozporządzeniu).

Najpierw badanie alkomatem

Pierwszym krokiem w ramach kontroli trzeźwości będzie wewnętrzne badanie nielaboratoryjne za pomocą odpowiedniego urządzenia np. alkomatu. Urządzenie to będzie musiało spełniać wymogi dotyczące wzorcowania i kalibracji.

Jeżeli w wyniku badania zostanie stwierdzone, że pracownik szkoły jest nietrzeźwy lub w stanie po użyciu alkoholu, wówczas informacje na temat badania (data, godzina i minuta badania, jego wynik) będą przechowywane w aktach osobowych maksymalnie przez rok, ale nie dłużej niż do usunięcia ewentualnego zawiadomienia o karze porządkowej.

Kontrola trzeźwości w szkole według regulaminu pracy

Zasady kontroli powinny zostać doprecyzowane w porozumieniu zbiorowym, a w razie jego braku – w regulaminie pracy (w przypadku braku regulaminu – w obwieszczeniu). Regulamin ten powinien w szczególności wskazywać:

  • grupy pracowników szkoły objętych kontrolą trzeźwości,
  • sposób przeprowadzania badania (w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do badania, oraz czas i częstotliwość jej przeprowadzania).
Dodatkowo o wprowadzeniu kontroli trzeźwości dyrektor będzie musiał poinformować pracowników szkoły – w terminie 2 tygodni, w sposób przyjęty w danej szkole.

Informacje te trzeba będzie przekazywać także nowym pracownikom, przed ich dopuszczeniem do pracy.

Zakaz dopuszczenia do pracy po badaniu trzeźwości

Co istotne, w razie stwierdzenia nietrzeźwości lub stanu po użyciu alkoholu u pracownika dyrektor nie będzie mógł dopuścić go do pracy. Zakaz dopuszczenia do pracy będzie dotyczył także przypadku, w którym zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik szkoły stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w czasie pracy.

Pracownika trzeba będzie poinformować powodach niedopuszczenia do pracy.

Zewnętrzne badanie trzeźwości

W takiej sytuacji zarówno pracodawca jak i pracownik będą mogli zażądać zewnętrznego badania trzeźwości. Przeprowadzi je np. Policja. Będzie to badanie nielaboratoryjne, a w określonych przypadkach – badanie krwi.

Informacja o wyniku takiego badania zostanie przekazana szkole i pracownikowi.
Źródło:
  • ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
  • pap.pl

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql