Kwalifikacje nauczycieli szkół artystycznych – w życie wchodzi nowe rozporządzenie

Data publikacji: 15 września 2021 r.
Poleć znajomemu
Kwalifikacje nauczycieli szkół artystycznych – w życie wchodzi nowe rozporządzenie

W życie weszło nowe rozporządzenie dotyczące kwalifikacji nauczycieli szkół i placówek artystycznych – dostosowane do aktualnych regulacji m.in. w zakresie standardów kształcenia nauczycieli. Sprawdź, jakie kwestie zostały w nim ujęte.

Po co przyjęto nowe rozporządzenie kwalifikacyjne

Nowe rozporządzenie ma na celu dostosowanie do regulacji w zakresie kwalifikacji nauczycieli szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne do uprawnień wynikających z rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych przez nauczycieli. Oprócz tego celem prawodawcy była aktualizacja wymagań kwalifikacyjnych w kontekście standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Zakres regulacji nowego rozporządzenia

W rozporządzeniu uregulowano m.in.:

  • definicja przygotowania pedagogicznego (wymogi godzinowe),

  • nowy model kwalifikacji dla nauczycieli zajęć edukacyjnych artystycznych w szkołach artystycznych i placówkach artystycznych,

  • szczególne wymogi dotyczące zatrudnienia w szkole muzycznej i plastycznej, baletowej, sztuki cyrkowej,

  • rozwiązania dla w szkoły artystycznej realizującej eksperyment pedagogiczny dotyczący zawodu nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego,

  • szczególne rozwiązania w zakresie zatrudnienia na stanowisku nauczyciela zajęć edukacyjnych artystycznych, określanych w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach artystycznych jako inne zajęcia edukacyjne (kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć posiada również osoba, która ukończyła szkołę policealną, której podstawa programowa obejmowała treści w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz która posiada co najmniej dwuletni zawodowy staż pracy w zakresie zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne_,

  • wymagania, które powinna spełniać osoba posiadająca kwalifikacje do nauczania zajęć edukacyjnych ogólnokształcących w szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne,

  • odrębne wymagania kwalifikacyjne w zakresie języków obcych,

  • kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć w placówkach artystycznych,

  • kwalifikacje specjalistów (np. bibliotekarza, psychologa, pedagoga),

  • rozwiązania przejściowe (m.in. uznanie osiągniętego przygotowania pedagogicznego przez osoby, które uzyskały je przed dniem wejścia w życie przepisów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela w wymiarze i formach zgodnych z wcześniejszymi przepisami)

Jedną z najważniejszych nowości jest odstąpienie od rozwiązania, że zdobycie kwalifikacji do prowadzenia zajęć może nastąpić w ramach studiów na dowolnym kierunku lub specjalności, w ramach których kandydat nabył niezbędną wiedzę merytoryczną do prowadzenia odpowiednich zajęć. Zamiast tego wymagane jest ukończenie kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu lub tych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym lub na kierunku innym niż wyżej wymienione, a jedynie w dyscyplinie artystycznej zgodnej z typem szkoły artystycznej lub rodzajem placówki artystycznej
Opracowanie: Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql