Podstawy programowe dla 215 zawodów – podpisano nowe rozporządzenie MEN

Data publikacji: 21 maja 2019 r.
Poleć znajomemu
Podstawy programowe dla 215 zawodów – podpisano nowe rozporządzenie MEN

Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Nowością jest m.in. uwzględnienie kryteriów weryfikacji efektów kształcenia.

Michał Kowalski (opracowanie)

215 zawodów w 32 branżach

Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Nowy akt prawny reguluje podstawy programowe dla 215 zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Zawody te zostały przyporządkowane do 32 branż. Poza tym rozporządzenie określa dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów.

Rozporządzenie jest konsekwencją reformy kształcenia zawodowego w zakresie programowym. W wyniku tej reformy m.in. wprowadzono nowe zawody, o które wnioskowali pracodawcy, np. technik programista, pracownik pomocniczy gastronomii, drukarz fleksograficzny, monter jachtów i łodzi. Poza tym otwarto drogę dalszego rozwoju zawodowego np. w zawodach: betoniarz-zbrojach, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanej.

Co nowego

Oczywiście nowa podstawa programowa różni się od dotychczasowej strukturą i zakresem treści. Przede wszystkim uwzględniono kryteria weryfikacji efektów kształcenia. Innymi słowy w nowym rozporządzeniu opisano wymagania, które potwierdzą osiągniecie efektów kształcenia w danym zawodzie. W intencji MEN leżało bowiem uczynienie nowej podstawy programowej transparentną. Uczeń ma bowiem mieć możliwość poznania wymagań na egzaminie zawodowym, zaś nauczyciel ma jasno określone wymagania, które pomogą mu w opracowaniu kryteriów oceniania.

W rozporządzeniu uregulowano też propozycje dodatkowych umiejętności zawodowych, które szkoła może wybrać jako dodatkową ofertę w danym zawodzie.

Technik fryzjer może uczyć się podstaw wizażu lub podstaw barberstwa. Technik informatyk może zdobywać dodatkowe umiejętności w zakresie bezpieczeństwa w sieci lub programowania w języku python. Kelner może nabywać umiejętności baristyczne, a ogrodnik – prowadzenia winnic. Natomiast uczniowie zawodów poligraficznych mogą przygotowywać się do modelowania 3D.
Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września 2019 r. Przepisy te będą stosowane:
  • od 1 września 2019 r. w klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r.; semestrze I szkoły policealnej; klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum oraz klasie I pięcioletniego technikum;
  • od 1 września 2020 r. w semestrze I branżowej szkoły II stopnia
  • w kolejnych latach szkolnych - również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkó
Źródło:

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel