Coraz częściej zdarza się, że dyrektorzy szkół otrzymują oświadczenia rodziców o niewyrażaniu zgody na różne działania, które nie tylko znajdują się w programie wychowawczym placówki, ale o których mówi podstawa programowa kształcenia ogólnego (m.in. kształtowanie postawy tolerancji, otwartości, nauka o rozrodczości człowieka na lekcjach biologii, tematyka dorastania i dojrzewania). Niejednokrotnie rodzice grożą też zawiadamianiem instytucji kontrolnych a nawet organów ścigania za niedostosowanie się do ich żądań. Czy takie oświadczenia są skuteczne? Sprawdź, jak na nie reagować.
Ocenianie bieżące ma na celu rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej, jak również wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. Zdarzyć się może, że wystawiona przez nauczyciela bieżąca ocena nie odpowiada tym standardom lub po prostu została wystawiona omyłkowo. Sprawdź, jak dokonać jej korekty.
Resort edukacji uzupełnił podstawę programową w zakresie podstawowym o język łaciński i kulturę antyczną. Przedmiot ten będzie mógł być realizowany w w klasie I liceum ogólnokształcącego i technikum – jako przedmiot do wyboru.
Znamy propozycję uzupełnienia podstawy programowej dla przedmiotu „język łaciński i kultura antyczna” w liceum ogólnokształcącym i technikum. Nowelizacja rozporządzenia MEN na wejść w życie na początku roku szkolnego 2020/2021.
Wprawdzie żaden przepis nie reguluje sposobu prowadzenia i dokumentowania monitorowania realizacji podstawy programowej w szkole. Decyzję w tej sprawie podejmuje zawsze dyrektor. Niemniej jednak należy pamiętać, że przeprowadzone w ramach nadzoru pedagogicznego działania powinny dostarczyć rzetelnej informacji o procesach zachodzących w szkole. Przedstawiamy przykładową dokumentację, która może pomóc w monitorowaniu.
Już dziś rozpoczynają się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym 2019/2020. W związku z tym MEN przygotowało specjalny komunikat dla placówek, przedstawiając w nim m.in. kalendarz na nowy rok szkolny.
Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Nowością jest m.in. uwzględnienie kryteriów weryfikacji efektów kształcenia.
W świetle rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego przez „monitorowanie” należy rozumieć, m.in. działania dyrektora szkoły (placówki) obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań szkoły (placówki). Przedstawiamy przykładowe narzędzia do monitorowania dla szkół i przedszkoli.
Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone