Zajęcia wspomagające – nowe przepisy wchodzą w życie

Michał Kowalski
Data publikacji: 31 maja 2021 r.
Poleć znajomemu
Zajęcia wspomagające – nowe przepisy wchodzą w życie

Wśród nauczycieli i dyrektorów często można spotkać się ze stanowiskiem, że zatrudnienie w szkołach i przedszkolach niepublicznych nie daje prawa do świadczenia kompensacyjnego. Tymczasem nie jest to prawda. Ma to jednak również swoje złe strony.

Czym są zajęcia wspomagające

Nowe przepisy zawierają definicję zajęć wspomagających. Są to zajęcia, które mają na celu utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego. Ich organizację przewidziano do 22 grudnia 2021 r.

W jakich szkołach

Zajęcia wspomagające są przeznaczone dla chętnych uczniów:

  • klas IV-VIII szkół podstawowych,

  • szkół ponadpodstawowych

zarówno publicznych jak i niepublicznych (w tym specjalnych i artystycznych realizujących kształcenie ogólne).

Zajęcia wspomagające nie będą obligatoryjne dla uczniów. Będą organizowane wyłącznie stacjonarnie.

Zajęć wspomagających nie będzie się organizować w:

  • w szkołach podstawowych dla dorosłych;

  • w liceach ogólnokształcących dla dorosłych;

  • w branżowych szkołach II stopnia;

  • w szkołach policealnych;

  • w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;

  • w oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;

  • dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz dla uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy, realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego, o której mowa w załączniku nr 3 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Przedmioty wybierze dyrektor i rada pedagogiczna

Zajęcia wspomagające będą prowadzone w ramach określonych przedmiotów. Jakich?

O wyborze przedmiotów w ramach zajęć wspomagających będzie decydował dyrektor szkoły w uzgodnieniu z radą pedagogiczną.

Niemniej jednak wprowadzono pewne ograniczenie. Otóż zajęcia wspomagają mogą być organizowane wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły.

Ile godzin zajęć wspomagających

Jedna godzina zajęć wspomagających powinna trwać 45 minut. Zaś ich łączna tygodniowa nie powinna być wyższa od liczby oddziałów szkolnych w szkole wynikającej z danych SIO, według stanu na dzień 31 marca 2021 r.

Z kolei maksymalna liczba godzin zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie od dnia 31 maja 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r. nie będzie mogła przekroczyć iloczynu liczby oddziałów szkolnych w szkole wynikającej z SIO, według stanu na dzień 31 marca 2021 r. powiększonej o 10 godzin zajęć wspomagających.

W przypadku szkoły podstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej do liczby oddziałów nie wlicza się oddziałów klas I–III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom I–III szkoły podstawowej.

Nowy obowiązek informacyjny dyrektora

Dyrektor szkoły, w której będą mogły być organizowane zajęcia wspomagające, będzie musiał poinformować rodziców uczniów (pełnoletnich uczniów) o:

  • organizowanych zajęciach wspomagających

  • możliwości uczestnictwa w nich uczniów,

  • przedmiotach przedmiot lub przedmioty, z których zajęcia wspomagające będą prowadzone,

  • planowanych terminach tych zajęć z poszczególnych przedmiotów,

  • terminie na złożenie przez rodziców (pełnoletniego ucznia) pisemnej deklaracji uczestnictwa ucznia w tych zajęciach z danego przedmiotu lub przedmiotów.

Dodatkowo dyrektor szkoły samorządowej lub ministerialnej będzie musiał przekazać organowi prowadzącemu informację o zajęciach wspomagających zaplanowanych do realizacji w danym okresie:

  • w przypadku zajęć zaplanowanych w okresie do 24 czerwca 2021 r. – informacja w terminie do 1 czerwca 2021 r.,

  • w przypadku zajęć zaplanowanych w okresie od 25 czerwca 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. – informacja w terminie do 25 czerwca 2021 r..

Liczebność grupy na zajęciach wspomagających

Zajęcia wspomagające będą mogły być realizowane dla grupy liczącej co najmniej 10 uczniów. Niemniej jednak w przypadku małych szkół, w której liczba uczniów klas IV–VIII jest mniejsza niż 60 uczniów i w której nauczanie jest organizowane w klasach łączonych, zajęcia wspomagające z danego przedmiotu będzie można organizować w grupie liczącej mniej niż 5 uczniów.

W przypadku braku wystarczającej liczby zgłoszeń uczniów zajęcia wspomagające będzie można organizować w grupach międzyoddziałowych.

Więcej pieniędzy na zajęcia wspomagające

Jednocześnie resort edukacji zapowiedział zwiększenie o 187 mln zł rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w celu sfinansowania kosztów prowadzenia zajęć wspomagający. O środki te jednostki samorządu terytorialnego będą mogły wnioskować.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Michał Kowalski

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql