Czy organizacja zajęć specjalistycznych zależy od liczby uczniów w szkole

Czy organizacja zajęć specjalistycznych zależy od liczby uczniów w szkole

Przepisy rozporządzenia MEiN z 8 lutego 2022 r. nie uzależniają dopuszczalności wnioskowania o dofinansowanie dodatkowych zajęć specjalistycznych od liczby uczniów w szkole. Każda szkoła podstawowa, niezależnie od liczby uczniów, może wnioskować o dodatkowe zajęcia specjalistyczne.

Każda szkoła może wnioskować o dodatkowe zajęcia specjalistyczne

Z dniem 10 lutego 2022 r. weszło w życie rozporządzenie MEiN z 8 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Przepisy tego rozporządzenia w żadnym miejscu nie określają warunku co do liczby uczniów w szkole.

Dodatkowe zajęcia specjalistyczne mogą być organizowane w każdej uprawnionej szkole, niezależnie od liczby uczęszczających do niej uczniów.

Szacunkowa liczba godzin zajęć

Informacja, że w szkołach liczących 100 uczniów możliwa jest realizacja 63 godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych, pojawiła się na stronach rządowych (www.gov.pl) w wyjaśnieniach do ww. rozporządzenia. Jest to wskazanie szacunkowej liczby godzin dodatkowych zajęć. Jak wskazano w tym opracowaniu: szacunkowa liczba godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wyniesie w szkole liczącej: 

  • 100 uczniów – 63 dodatkowe godziny zajęć,
  • 200 uczniów – 127 dodatkowych godzin zajęć,
  • 300 uczniów – 191 dodatkowych godzin zajęć,
  • 400 uczniów – 255 dodatkowych godzin zajęć,
  • 500 uczniów – 319 dodatkowych godzin zajęć,
  • 600 uczniów – 383 dodatkowe godziny zajęć.
Powyższe dane mają charakter poglądowy i wynikają z pewnych założeń co do realizacji rozporządzenia. Z całą pewnością nie stanowią warunków wnioskowania o dodatkowe środki finansowe na organizację w szkole dodatkowych zajęć specjalistycznych.

Środki w szkołach samorządowych i niesamorządowych

Na organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej ustalono w ww. rozporządzeniu w wysokości 39,55 zł na ucznia (por. § 10u ust. 2 rozporządzenia). W celu skorzystania z ww. dofinansowania dyrektor publicznej szkoły prowadzonej przez JST powinien złożyć do organu wykonawczego JST będącej organem prowadzącym informację w terminie do 21 lutego 2022 r.

Więcej na temat informacji przeczytasz tutaj>>

Natomiast w przypadku organizowania dodatkowych zajęć specjalistycznych w szkole niesamorządowej, dyrektor szkoły prowadzonej przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą JST, w terminie do 21 lutego 2022 r. powinien złożyć do organu rejestrującego wniosek o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie organizacji dodatkowych zajęć specjalistycznych.

To dyrektor szkoły ustala wymiar godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych. Więcej na ten temat tutaj>>
Dla szkół samorządowych środki będą pochodziły z subwencji, jaką otrzymają samorządy. Podział środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej nastąpi zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast szkoły publicznej prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż JST na realizację tego zadania otrzymają dotację celową.

Maksymalna kwota dotacji celowej

Wnioskowana przez dyrektora szkoły prowadzonej przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą JST maksymalna kwota dotacji celowej nie może być wyższa niż iloczyn liczby uczniów danej szkoły wynikającej z danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września 2021 r. i kwoty, o której mowa w § 10u ust. 2, tj. 39,55 zł. (por. § 10t ust. 2 rozporządzenia).

Kwota dofinansowania do jednej godziny dodatkowych zajęć specjalistycznych realizowanych w szkole, prowadzonej przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego wynosi 64 zł. (por. § 10t ust. 3 rozporządzenia).

Przykładowo, jeśli w szkole według stanu na dzień 30 września 2021 r. jest 100 uczniów, to maksymalna kwota dotacji celowej wyniesie 3955 zł (100 x3 9,55 zł).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 8 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2022 r. poz. 339).
Joanna Swadźba

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql